Tuesday, 24 April 2018

Live Streaming JDT FC vs Vietnam Lam Nghe An Kejohanan Piala AFC Cup 24.04.2018.


Jangan lupa saksikan siaran langsung JDT vs Vietnam yang bakal bertemu di pusing enam untuk saingan Kejohanan Piala AFC 2018 pada 24.4.2018 jam 8:00 pm di Stadium Tan Sri Hassan Yunus, Larkin. Johor Darul Ta’zim (JDT) yang pastinya akan menurunkan skuad terbaik menentang Song Lam Nghe An yang dijangka sengit untuk memastikan tiga mata penuh beraksi di hadapan penyokong sendiri.

JDT pastinya mahukan memenangi perlawanan ini untuk menjadi naib juara kumpulan H dan melayakan ke pusingan seterusnya. Pada kejohanan AFC Cup 2018 kali ini, pasukan JDT diundi dalam kumpulan H bersama Tampines Rovers, Persija Jakarta dan Song Lam Nghe An.

Kedudukan Terkini Kumpulan H


*Keputusan siaran langsung JDT vs Song Lam Nghe An AFC Cup 24.4.2018 akan dikemaskini dari semasa ke semasa.

Siaran Langsung JDT FC vs Vietnam Song Lam Nghe An AFC Cup 24.4.2018 (LIVE)

Jadual Siaran Langsung JDT Vs Vietnam 24.4.2018 Piala AFC

Tarikh: 24 April 2018
Waktu: Selasa 8:00 Malam
Lokasi: Stadium Tan Sri Hassan Yunus, Larkin.

Manakah pasukan bakal meraih 3 mata penuh untuk perlawanan kedua dalam kumpulan! Sama-sama lah kita doakan kemenangan JDT untuk mara peringkat seterusnya.

Loading...

Saturday, 21 April 2018

Nak KBAT? Hah, Ambikkk Kau!


Oleh Mohd Fadli Salleh

Ini buku teks Bahasa Malaysia murid tahun 1 untuk kegunaan 2017. Aku ulang ya. Buku BM murid tahun 1. Yang umur 7 tahun tu. Sedutan muka surat 139.

Aku tengok, aku baca dan aku cuba faham. Dalam diam aku cuba nak jawab. Fuh, pening weh. Payah. Susah. Kau cuba baca dan jawab sendiri lah.

Nanti ada pula yang kata,

"Kau memang tak boleh nak jawab, sebab kau ni Cikgu Matematik. Bukan Cikgu BM."

Hmmm. Memang la aku cikgu Matematik, tapi dari UPSR sampai SPM, result BM aku A. SPM dapat A1 dengan lebih tepat. Bukan nak riak. Nak cakap je.

Aku tak tahu la kita sekarang nak melahirkan apa. Agak-agak lepas UPSR nanti dah terus boleh buat tesis. Cipta teknologi baru. Buat robot transfomers, reka roket ke matahari. Agaknya lah. Dah tara tu punya tinggi level KBAT tahun 1.

Entah-entah buku teks Matematik tahun 1 dah siap ada topik Calculus. Entah la, aku pun tak tengok lagi.

KSSR dimulakan 6 tahun dulu. Hasilnya UPSR tahun ini. 1.11% sahaja mendapat 6A di seluruh negara. Penurunan mendadak dan mengejutkan semua orang. Kecoh seketika Malaysia gara-gara UPSR tahun ini.

Kini silibus baru pula digubal. Entah bagaimana pula result UPSR 6 tahun lagi. Jangan turun sampai 0.11% dah la.

Budak diusia 7 tahun disuruh pandai sampai tahap ini? Disuruh faham, disuruh tulis, disuruh menaakul sampai tahap ini? Berapa ramai yang mampu agaknya ya. Alang kita yang tua pun terkial-kial nak faham dan jawab, ini budak-budak woi!

Ya, memang pasti ada yang mampu jawab. Tapi berapa peratus? 5%? 10%? 20%? Habis tu kenapa nak seksa mental 80% lagi murid tahun 1? Bukan setakat murid seksa mental dah ni, cikgu dan mak bapak pun turut seksa sama. Sungguh!

Dulu-dulu, hanya cikgu yang dibebani dengan tugasan pengkeranian, pelbagai fail dan segala jenis 'e'. Tapi kini murid pun terseksa sama. Diheret dan diseksa mental untuk memuaskan kehendak siapa sebenarnya?

Kita sering didedahkan tentang keseronokan suasana alam persekolahan di negara maju sana. Tambah-tambah sekolah rendah. Banyak main dari belajar. Sebab itu fitrah kanak-kanak.

Dan kita cuba untuk saingi mereka juga kononnya. Tapi kalau bagi soalan tahap universiti pada anak tahun satu macam ini, makin jahanam rasanya.

Benarlah, kita perlu perubahan demi perubahan mengikut masa dan zaman. Tapi berikanlah pendidikan yang seronok pada budak-budak. Bagi mereka belajar sesuai dengan umur dan kemampuan mereka.

Jangan sampai anak-anak takut nak ke sekolah. Jangan sampai anak-anak bersorak bila datang cuti. Cuba kita fikir cara yang buat anak-anak bersorak bila tahu esok sekolah. Biar mereka rasa bosan bila cuti lama-lama. Biar mereka rasa tak sabar nak belajar. Kalau kita ditahap itu, pada aku kita telah berjaya. Pada akulah.

Aku sayang budak-budak. Beri hak orang yang aku sayang boleh tak? Beri hak mereka menjalani kehidupan kanak-kanak sesuai dengan umur dan fitrah mereka. Boleh?

====================

* Dari tinta penulis buku Cikgu Kelas Sebelah.

#CikguKelasSebelah
#MFS

Thursday, 19 April 2018

KKM Arah Sardin Dalam Tin Jenama TL (Tan Lung) Dan TLC Ditarik Balik.


KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan mengarahkan syarikat pengimport sardin dalam tin jenama TL Tan Lung dan TLC menarik balik produk berkenaan daripada pasaran negara ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Noor Hisham Abdullah berkata, analisis yang dilakukan keatas produk dari China terbabit mengandungi bendasing iaitu nematoda (sejenis cacing) daripada Genus Anisakis spp.

“Hasil analisis mendapati Canned Sardines in Tomato Sauce berjenama TL Tan Lung keluaran syarikat Fujian Yongfa Co. Ltd dan Sardines in Tomato Sauce berjenama TLC keluaran syarikat Dongshan Dongyi Foods Co. Ltd. dari China tidak mematuhi Akta Makanan 1983.

“Syarikat pengimport terlibat telah diarah memanggil balik produk tersebut. Kementerian Kesihatan akan terus menjalankan pemantauan ke atas produk ikan sardin dan mackerel dalam tin yang diimport di semua pintu masuk negara dan di pasaran,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Sebelum ini tular di laman media sosial berkaitan cacing mati yang ditemui dalam produk ikan sardin dalam tin dari negara China.

Laporan menyatakan Badan Pengawas Obat dan Makanan (BPOM) Indonesia mengarahkan tiga pengimport produk ikan sardin dalam tin menarik balik produknya dari pasaran setelah pemeriksaan menunjukkan cacing mati ditemui dalam produk diimport dari negara China itu.

Noor Hisham berkata, jika pengguna mempunyai sebarang kemusykilan berhubung sebarang isu keselamatan makanan boleh menghubungi Jabatan Kesihatan Negeri atau Pejabat Kesihatan Daerah yang terdekat atau hubungi KKM melalui laman web http://moh.spab.gov.my.

“Orang ramai boleh juga melayari laman facebook Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan www.facebook.com/bkkmhq jika terdapat sebarang aduan berkaitan kebersihan dan keselamatan makanan,” katanya. - Mynewshub

Tuesday, 17 April 2018

Jamal Tak Jadi Bertanding.


KUALA LUMPUR: Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos pada Selasa berkata beliau tidak akan bertanding untuk kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri pada pilihan raya umum kali ini.

Jamal berkata beliau mendapat cadangan untuk bertanding di kawasannya atau kawasan lain tetapi beliau memilih untuk tidak bertanding.

Sebaliknya, beliau akan bersama-sama jentera Barisan Nasional (BN) dalam membantu calon-calon BN, katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya pada Selasa berhubung dakwaan penggunaan akaun palsu media sosialnya.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari pengundian pada 9 Mei manakala penamaan calon pada 28 April.

Terdahulu, Jamal yang juga Pengerusi Gabungan NGO 1Malaysia membuat laporan polis berkaitan fitnah isu perkauman yang disebarkan di media sosial menggunakan akaun Facebook palsu nama beliau. - BERNAMA

Wednesday, 11 April 2018

Produksi Alat Ganti Untuk Model Wira Akan Dihentikan - Proton.


Ini mungkin berita kurang gembira untuk pemilik kereta Proton Wira. Menerusi laporan akhbar The Star, Proton mengesahkan akan menghentikan pengeluaran untuk alat ganti model berkenaan.

Wira merupakan antara model paling laris yang pernah dihasilkan Proton dan pengeluar alat ganti di bawah Proton sudah menghentikan pengeluaran alat ganti untuk Wira buat selamanya.

Pengeluar alat ganti Proton, OEM beranggapan ianya sudah tidak lagi berbaloi untuk menghasilkan lagi alat ganti untuk model Wira dan mereka perlu menfokuskan penghasilan alat ganti untuk model Proton yang baharu.

Antara iklan Proton Wira satu ketika dahulu.

Produk alat ganti yang ada di mana-mana kedai ketika ini adalah stok terakhir yang ada di pasaran. Sudahlah Proton Wira ini antara model ‘panas’, alat ganti pula bakal dihentikan. Tahun lepas sahaja, 654 model Wira dilaporkan hilang atau dicuri.

Sebanyak 952,215 model Wira terjual sepanjang 16 tahun pengeluarannya dari tahun 1993 hingga 2009. Bertabahlah pemilik kereta Proton Wira untuk cari alat ganti baharu selepas ini.

Sumber

Tuesday, 10 April 2018

Tarikh Mengundi PRU14 Jatuh Pada 9 Mei.


PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengumumkan tarikh penamaan calon bagi PRU14 pada 28 April, manakala hari pengundian ditetapkan pada 9 Mei.

Tarikh pengundian awal pula pada 5 Mei, sementara tempoh berkempen ialah 11 hari bermula pada hari penamaan calon sehingga jam 11.59 malam 8 Mei 2018.

SPR turut menetapkan writ pilihan raya dikeluarkan pada 11 April.

Pengerusi SPR, Tan Sri Mohd Hashim Abdullah berkata, SPR telah menerima pengisytiharan oleh Yang di-Pertuan Agong berhubung pembubaran Dewan Rakyat pada 7 April dan diikuti oleh pemakluman rasmi oleh Speaker Dewan Rakyat berhubung pembubaran tersebut serta Speaker-speaker Dun bagi Dun-dun semua negeri.

Katanya, seramai 14,940,624 rakyat Malaysia layak mengundi kali ini, berdasarkan daftar pemilih yang digazetkan sehingga suku keempat 2017.

Daripada jumlah tersebut, 14,637,716 orang merupakan pemilih biasa, 300,255 orang pemilih awal (tentera dan pasangan/polis) dan 3,653 orang pengundi tidak hadir luar negara.

SPR turut melantik 222 orang Pegawai Pengurus Pilihan Raya bagi menjalankan proses PRU14.

Manakala untuk tujuan memantau semua aktiviti kempen pilihan raya sepanjang tempoh berkempen, SPR telah menubuhkan 445 Pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR).

Seramai 259, 391 petugas daripada kalangan orang awam turut dilantik untuk pengendalian proses PRU14 dan sebanyak 8, 989 premis bangunan akan digunakan sebagai pusat mengundi yang mengandungi semua 28, 996 tempat mengundi (saluran) dan dianggarkan memerlukan belanjawan sebanyak RM500 juta.

Mohd Hashim membuat pengumuman itu selepas SPR mengadakan mesyuarat khas selama dua jam bermula jam 10 pagi ini untuk menentukan tarikh pengundian dan pencalonan bagi PRU14.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat lepas mengumumkan pembubaran Dewan Rakyat berkuat kuasa 7 April bagi memberi laluan kepada PRU14. - Sinar Harian

Monday, 9 April 2018

8 Jenis Simbol Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Menggunakan Tandas Di Jepun.


Memandangkan setiap jenama mangkuk tandas yang tersedia di negara Jepun mempunyai simbol yang berbeza, Kerajaan Jepun telah berjaya tampil dengan satu solusi dimana 8 simbol standard bakal digunakan untuk semua pengeluar mangkuk tandas.

Dalam pada itu, perkara ini mungkin agak sukar buat mereka yang tidak mahir membaca atau mengetahui setiap simbol-simbol yang tersedia.


Butang yang tersedia pada mangkuk tandas di Jepun.

Berikut merupakan 8 simbol yang bakal digunakan secara standard untuk seluruh jamban elektronik sekitar Jepun.


Dari kiri atas: Flush air besar, flush air kecil, buka penutup, tutup penutup. Dari kiri bawah: Berhenti, basuhan belakang, basuhan bidet, pengering.

Hasrat yang dilakukan oleh Kerajaan Jepun ini seiring dengan persiapan awal bagi menyambut tetamu sempena Sukan Olimpik 2020 yang bakal diadakan di Tokyo selain daripada peningkatan pelancong ke Jepun setiap tahun.

Tahniah buat Japan Sanitary Equipment Industry Association atas usaha untuk memudahkan orang ramai.

Tak sangka betul isu simbol pada mangkuk tandas juga dipandang serius oleh Jepun.

Sumber

Sunday, 8 April 2018

Jawapan Ringkas Tun Mahathir Untuk TMJ.


Kritikan panjang lebar Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim terhadap Tun Mahathir dan gesaan agar mengekalkan Umno dijawab ringkas Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir.

Mahathir mengakui ia memberi kesan tetapi bukanlah seperti dijangka.

“Akan beri kesan,” katanya ringkas seperti dipetik Malaysiakini.

Selepas berhenti seketika, beliau menyambung: “Ia beri kesan untuk jadikan HARAPAN lebih popular.

“Anda sudah lihat komen di dalam Instagram dan Youtube, itulah komen rakyat. Saya rakyat juga, tetapi saya tidak mahu komen,” kata beliau lagi.

Loading...