Saturday, 24 February 2018

Pening Kepala Dengan Pelan Mudah Alih Anda? ‘Customize’ Keperluan Internet, Panggilan Telefon Atau SMS Dengan 'Sim Card' Yoodo.


Pening kepala dengan pelan mudah alih anda? Gunakan saja Yoodo yang membolehkan anda ‘customize’ keperluan internet atau panggilan telefon atau SMS dengan lebih 1,000 kombinasi mudah.

Caranya mudah, pelanggan boleh memilih pelan mana yang dikehendaki. Kalau hanya mahukan data, langgan saja data. Kalau mahu membuat panggilan atau menerimanya, langgan saja pelan suara. Atau mungkin langgan keduanya.

Semuanya boleh dilakukan hanya dengan menggunakan aplikasi yang mesra Android dan iOS.

Farid Yunus yang juga Ketua Yoodo berkata, pelanggan sendiri mempunyai kuasa untuk menentukan pakej mudah alih mana yang mereka mahu.

Pada pakej paling asas, pelanggan boleh mendapatkan data sebanyak 2GB pada harga RM20 atau 50 minit masa berbual pada harga RM7 atau 50 SMS pada kadar RM5.


Pakej paling murah jika dicampurkan ialah RM32 dan jika pengguna mahukan lagi boleh menambah sehingga 100GB data pada harga RM150, 2000 minit masa berbual untuk RM12 atau 2000 SMS pada kadar RM20 sebulan.

Malah, mereka boleh menambah 5GB sebulan khas untuk Facebook berharga RM10, 10GB YouTube berharga RM20 atau 50GB Instagram pada harga RM10.

Pelan paling mahal Yoodo berharga RM222.

Untuk yang nak mencari pakej talian Telco yang baru, Yoodo Malaysia ini antara pilihan terbaik setakat ini. Bukan sahaja pakej pribadi yang lebih telus, ia menawarkan coverage yang lebih luas seluruh Malaysia dan juga pilihan Roaming ke 12 negara terpilih termasuk Thailand, Singapura, Indonesia dan banyak lagi. Anda boleh baca sendiri di laman web rasmi Yoodo Malaysia.

Sudah pasti, anda hanya perlu muat turun aplikasi dan pesan Yoodo terus melalui laman web dan kad SIM akan dihantar ke rumah anda secara percuma.


Yoodo dimiliki dan beroperasi di bawah Celcom Axiata Berhad.

Kredit

BR1M 2018 Fasa Pertama Dibayar Isnin 26 Februari Ini.


SYUKUR…kira-kira 7.2 juta isi rumah dan individu bujang yang berkelayakan akan mula menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) secara berperingkat mulai 26 Februari ini.

Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Mohd. Irwan Serigar Abdullah menerangkan bahawa pembayaran tersebut akan dibuat secara tiga kali ansuran dengan peruntukan yang dianggarkan sebanyak RM6.3 bilion.

“Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan melancarkan BR1M di Pekan, Pahang pada esok (Ahad). Sehari selepas itu, para penerima boleh memeriksa bayaran yang dibuat menerusi akaun mereka,” jelas beliau lagi.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas majlis perasmian Program Bahtera 2018 (Edisi Timur) bertemakan ‘Bumiprenerus of Tomorrow’ di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sultan Ahmad Shah di Kuantan.

Majlis tersebut disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sumber Manusia dan Tugas-Tugas Khas negeri, Datuk Seri Norol Azali Sulaiman bagi mewakili Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Turut hadir sama pada program berkenaan ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Seri Muhammad Safian Ismail dan Pengarah Unit Strategi Nasional di Kementerian Kewangan, Datuk Dr. Aminuddin Hassim.

Dalam pembentangan Bajet 2018 pada 27 Oktober tahun lalu, Perdana Menteri menyatakan, kira-kira tujuh juta penerima BR1M akan terus menikmati pemberian tunai oleh kerajaan dengan kadar maksimum sehingga RM1,200.

BR1M mula dilaksanakan pada 2012. Ketika ini, 4.7 juta isi rumah dan 2.7 juta individu bujang menerima manfaat skim wang tunai berkenaan yang dianggap sebagai subsidi bersasar secara langsung kepada kumpulan berkelayakan.

Ia juga merupakan polisi pembayaran secara sekali untuk isi rumah berpendapatan RM4,000 dan ke bawah atau individu bujang yang berumur 21 tahun ke atas dengan pendapatan mesti tidak melebihi RM2,000 sebulan.

Peserta di bawah program e-Kasih dengan pendapatan RM1,500 dan ke bawah turut menerima BR1M. Bayaran dimasukkan terus ke akaun bank atau ditunaikan di mana-mana bank yang terpilih. - Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Friday, 23 February 2018

Swafoto Dulu Sebelum Belasah Sampai Mati.

SWAFOTO yang tular menunjukkan Madhu (belakang) diikat ketika disoal. - Foto Agensi

Kerala: Seorang lelaki berusia 27 tahun dibelasah mati 15 penduduk kampung yang juga sempat mengambil swafoto yang disebarkan di Internet kerana dituduh mencuri dalam kejadian yang mencetuskan kemarahan orang ramai.

Satu imej dimuat naik di media sosial menunjukkan seorang lelaki memegang kayu menyoal mangsa, sementara seorang lagi dilihat mengambil swafoto bersamanya.

Ketua polis negeri, Loknath Behera berkata, lelaki dikenali sebagai Madhu ditangkap orang ramai kerana disyaki mencuri sebelum dipukul dengan kejam.

Dia kemudian dibawa ke balai polis, namun pengsan dan meninggal dunia ketika dalam perjalanan.

“Ini jenayah kejam. Masyarakat yang bertamadun tidak boleh menerima perbuatan seumpama ini.

“Kerajaan akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bersalah,” kata Ketua Menteri Kerala, Pinarayi Vijayan di Facebook.

Sementara itu, aktivis Dhanya Raman berkata, Madhu pesakit mental yang sering dilihat berkeliaran di kawasan itu sejak lebih setahun lalu.

Pada masa sama, polis berkata, Madhu memang sering mencuri makanan, malah pernah ditangkap melakukannya di sebuah kedai.

Ibunya Malliamma berkata, anaknya hidup gelandangan, malah pernah tinggal di dalam gua, tetapi menafikan Madhu pencuri. - Agensi/HMetro

Wednesday, 21 February 2018

Penerima BR1M Tidak Puas Hati Dibayar Melalui VOUCHER Walaupun No. Akaun Bank Telah Didaftarkan.


BR1M adalah merupakan sumbangan kerajaan kepada rakyat. BR1M merupakan program untuk membantu meringankan beban rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah atau yang kurang berkemampuan. Pelbagai kadar jumlah diberikan kepada rakyat Malaysiamengikut kemampuan masing-masing.

Tahun lalu, jumlah agihan BR1M kepada rakyat berpendapatan di bawah RM3,000 dan peserta e-kasih diagihkan kepada RM1,200; isi rumah berpendapatan RM3,001 hingga RM4,000 sebanyak RM900 dan individu bujang berpendapatan di bawah RM2,000 menerima bantuan RM450.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata BR1M tahun ini telah memanfaatkan tujuh juta penerima dengan peruntukan RM6.8 bilion.

Bagi tahun 2018, sebanyak tujuh juta penerima itu akan terus menikmati pemberian BR1M, dengan kadar maksimum sehingga RM1,200.

Pemberian bagi isi rumah keluarga adalah berperingkat iaitu mengikut fasa pertama pada Februari, fasa kedua pada bulan Mei, dan fasa ketiga pada bulan Ogos.

Namun ianya mencetuskan pelbagai komen dari netizen apabila pada fasa pertama iaitu bulan Februari kerajaan telah mengumumkan bahawa pembayaran BR1M akan dibayar melalui voucher yang perlu ditunaikan di bank terdekat meskipun rakyat Malaysia yang layak telahpun mendaftarkan akaun bank mereka di laman sesawang kerajaan.



Sumber

Anda Boleh Dapatkan Kulit Yang ‘Flawless’ Dengan Bajet Bawah RM20. Whitehead Dan Blackhead Pun Boleh Hilang Tau!!!


Setiap wanita tentunya mahu memiliki kulit yang licin, halus dan lembut. Kadangkala, bila ada sedikit cela pada wajah pun anda sudah gelabah dan terus mahu mencari jalan untuk menghilangkan cela tersebut. Anda tidak perlu risau kerana setiap masalah ada jalan penyelesaiannya.

Tentunya pelbagai petua telah anda cuba demi mendapatkan kulit yang mulus. Terdapat satu lagi petua yang boleh anda cuba yang telah dikongsi oleh seorang wanita bernama Marsiah Hashim di laman Facebooknya.

Menurutnya, hanya dengan menggunakan Vaseline dan ubat gigi, anda kini boleh miliki kulit idaman anda. Bukan sahaja flawless, malah whitehead dan blackhead pun boleh hilang tau! 

Jom kita ikuti perkongsian oleh Marsiah Hashim dan semoga ia bermanfaat untuk anda semua.

Foto: Facebook Marsiah Hashim

Petang Ahad ni bosan pula. Encik hubby asyik kena kerja juga walaupun cuti. Kak Ayu nak memanjakan muka dengan bajet masker murah DIY di rumah sahaja.

Bahan:
  1. Hanya Vaseline dan ubat gigi. 
Foto: Facebook Marsiah Hashim

Sangat best! Letakkan di muka dalam 15 minit sahaja. Sejuk jer terasa.




Hasilnya selepas menggunakan campuran bahan ini.

Kesannya:
  • Mengecutkan jerawat.
  • Whitehead dan blackhead hilang.
  • Kulit lebih bersih dan flawless.
  • Mengurangkan kedutan. 
Buat dalam 2 kali seminggu sahaja.

Sumber: Facebook Marsiah Hashim via Hijabista

Monday, 19 February 2018

Rakyat Sabah Mesti Tentukan Nasib Sendiri Pada PRU14 - Jeffrey


TAMBUNAN: Masa sudah tiba bagi rakyat Sabah untuk menentukan nasib mereka sendiri dan tidak terus bergantung kepada orang lain untuk membuat keputusan bagi pihak diri mereka.

Datuk Dr. Jeffrey Kitingan, Presiden Parti Solidariti Tanah Airku berkata demikian dalam ucapannya untuk menutup kursus kewartawanan di sini Ahad lalu.

"Sejak selepas Perang Dunia Kedua, kita, rakyat Sabah, telah sentiasa bergantung kepada orang lain untuk menentukan nasib kita dan masa depan kita walaupun kita telah mencapai kerajaan sendiri dan mencapai kemerdekaan pada tahun 1963 di waktu mana kita telah bergabung dengan Malaya, Singapura dan Sarawak untuk membentuk Persekutuan Malaysia,” kata ADUN Bingkor tersebut.

"Perhatikan sahaja apa yang telah terjadi kepada kita dengan keadaan sentiasa bergantung ini," katanya. "Kita telah ditipu, ditendang ke kiri dan ke kanan, dibuli, dan telah dirompak sumber minyak dan gas kita. Budaya kita dan penduduk kita telah direkabentuk semula untuk memihak kepada kaum dan agama tertentu oleh rejim Malaya yang memihak kepada Melayu, yang kini memerintah Sabah seperti negeri-negeri lain di Malaya.

"Malah, hak kita sebagai rakan kongsi dan sebagai Wilayah yang memerintah sendiri di bawah MA63, Laporan IGC, Perlembagaan Persekutuan dan lain-lain telah diabaikan dan dihancurkan oleh satu siri Perdana Menteri Malaya @ Malaysia," katanya.

Beliau menegaskan bahawa sekarang, dua orang pemimpin Malaya, bekas PM dan PM sekarang, berjuang untuk menentukan siapa yang akan dapat menguasai kedua-dua Negara Malaysia Timur, iaitu Sabah dan Sarawak.

"Apakah respon dari kita?" Tanya beliau. "Adakah kita mahu menyebelahi satu daripada mereka atau harus mengambil pendirian bebas bagi kita sendiri? Kita orang Sabah mesti belajar dari sejarah dan dari kesilapan kita dahulu, supaya kita tidak mendapat kutukan akan terus menerima nasib yang sama.

"Janganlah kita dengan senang dipengaruhi oleh retorik politik dan janji-janji kosong. Marilah kita mengikut acuan sendiri untuk membentuk masa depan kita. Dengan berbuat demikian bukan bermakna kita anti-Malaya, tetapi Cuma hanya menekankan kehendak kita sendiri, untuk menyatakan fakta bahawa kita boleh berdiri di atas kaki sendiri dan menentukan apa yang kitamahu untuk kita sendiri di Sabah.

"Ya, kita memang mahukan pemimpin yang baik dan kepimpinan yang berkesan yang boleh menterjemahkan idea dan dasar untuk mewujudkan pekerjaan, perkhidmatan dan kemakmuran untuk rakyat dan untuk Sabah dan Malaysia.

"Tetapi yang sama pentingnya, kepimpinan yang baik ini perlu diterapkan untuk manfaat rakyat Sabah dan bukannya untuk memajukan agenda Malaya seperti yang telah berlaku semasa era Mahathir dan kini sedang berlaku di bawah Umno Najib," kata Jeffrey.

Beliau memberi amaran bahawa rakyat Sabah akan terus dalam perjalanan menuju masa depan yang suram jika mereka tidak merebut peluang ini dalam PRU14.

"Kita amat perlu untuk mempunyai satu kerajaan negara Sabah sendiri yang tidak akan tunduk kepada pemimpin Umno atau Malaya. Kita perlu berusaha untuk menuntut semula hak dan autonomi kita yang telah hilang sebagai negara merdeka di dalam Persekutuan Malaysia," katanya. “Hanya dengan cara itu kita boleh merancang nasib dan masa depan kita sendiri. Bahayanya ialah peluang yang sama ini mungkin tidak akan datang lagi di masa hadapan."

Sumber

Bahana Cuba Sogok Anggota Polis.

Suspek yang hadir di Mahkamah Majistret hari ini.-Gambar Oleh Alex Mairin

KOTA KINABALU: Seorang peniaga wanita ditahan reman empat hari bermula hari ini atas kesalahan cuba menyogok pihak polis selepas ditahan kerana memandu dalam pengaruh alkohol dalam operasi Ops Mabuk di Jalan Coastal kira-kira jam 4.00 pagi kelmarin.

Hakim Mahkamah Majistret Afiq Agoes membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan reman difailkan Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Mohd Faliq Basiruddin, hari ini.

Suspek warga tempatan berusia 27 tahun dan sudah berkahwin serta berasal dari Sarawak itu ditahan kira-kira jam 11.30 pagi di rumahnya di Bundusan, Penampang kelmarin selepas SPRM menerima laporan berhubung tindakan suspek yang cuba menyogok pihak polis dengan wang tunai berjumlah RM1200.00

Pihak SPRM akan mendapatkan maklumat daripada saksi-saksi polis dan saksi di tempat kejadian bagi membantu siasatan berhubung kes berkenaan selain turut akan mendapatkan maklumat laporan ujian pernafasan suspek.

Kes disiasat di bawah Seksyen 17(b) Akta SPRM 2009.

Sumber

Saturday, 17 February 2018

Cara Dan Prosedur Tuntut Duit Dari Motor Insurers’ Bureau (MIB), Dana Khas Untuk Melindungi Pengguna Jalanraya Yang Dilanggar Kenderaan Tiada Insurans.


Sebarkan...

Kalau kita cedera dilanggar dengan kenderaan yang takde insurans. Pastu owner kenderaan tu pulak tak nak bayar. Dia kata bukan salah dia!

Adoi.. dah la cedera. Takkan kena keluar duit sendiri masuk hospital? Tak adil la bukan salah kita. Kat mana kita boleh claim?

Sebenarnya, ramai yang tak tau. Jadi aku nak bagitau. Kes macam ni boleh claim dengan Motor Insurers’ Bureau (MIB).

MIB tu apa? Syarikat insurans ke?


Bukan. MIB ni dana khas untuk melindungi pengguna jalanraya yang dilanggar kenderaan yang takde insurans.

MIB dapat duit dari mana?

MIB dapat duit dari syarikat insurans. Setiap tahun semua syarikat insurans wajib carum ke dalam MIB.

Oo begitu..Macam mana nak claim dengan MIB ye?

Sebelum buat claim dengan MIB kena take note benda-benda ni dulu:

1. Claim MIB boleh buat sendiri atau melalui peguam.
2. MIB tak terima kes langgar lari. Mesti tau no plet kenderaan yang melanggar.
3. Claim mesti buat dalam masa 3 tahun kejadian.
4. Jika kita appoint peguam dan nak saman kenderaan tu, mesti inform MIB 30 hari sebelum failkan saman.
5. MIB hanya bayar kecederaan sahaja. Kenderaan, harta benda, loss of income, dsb MIB tak cover.
6. Jumlah bayaran ditentukan oleh MIB sendiri.

Ok jelas? Kalau jelas ini dokumen yang kena hantar ke MIB untuk claim:

1. Surat kepada MIB mengandungi details kejadian, sebab untuk claim dan senarai dokumen yang disertakan.
2. Repot polis.
3. Repot polis kenderaan yang melanggar (jika ada).
4. Laporan perubatan .

Hantar dokumen diatas ke:

Motor Insurers' Bureau of West Malaysia,
Wisma Piam,
No.150-3, 3rd Floor,
Jalan Tun Sambanthan, Brickfields,
50782 Kuala Lumpur.

Tel: 03-2274 7395
Fax: 03-2274 5910

**Peringatan: kalau dah pandai jangan lupa ajar orang lain.

Sumber