Tuesday 21 November 2017

Giler...Restoran Mamak Caj Kari Kepala Ikan RM600!

Tags




Gambar sekeping resit yang dikeluarkan oleh sebuah restoran mamak terkenal di ibu negara tular di media sosial ekoran menggenakan caj harga kari kepala ikan yang didakwa tak masuk akal.

Menurut pemilik resit berkenaan, Faudzy Asrafudeen, empat mangkuk kari kepala ikan merah yang dipesan keluarganya pada malam hujung minggu lalu berjumlah RM600.

Ini bermakna setiap kepala ikan berharga lebih kurang RM150, dan ia belum termasuk hidangan makanan dan minuman lain, menjadikan keseluruhan bil hampir RM1,000, lapor Mynewshub lagi.

“Bil makanan lain saya rasa ok sahaja tapi cuba lihat harga empat kari kepala ikan, terlalu melampau.

“Saya ambil keputusan untuk tidak lagi ke restoran tu. Anda semua, sila berhati-hati,” katanya berdasarkan posting yang dimuat naik pada Isnin.

Difahamkan, ini bukan kali pertama Faudzy makan kari kepala ikan di restoran mamak berkenaan dan menjelaskan harga yang biasa dikenakan kepada pelanggan adalah antara RM50 dan RM80 semangkuk.


Dia bagaimanapun tetap membayar caj berkenaan namun kesal dengan sikap restoran mamak tersebut gara-gara meletakkan harga semahal itu.

“Saya bayar sajalah. Takkan tak bayar pula, sebab dah makan. Tapi saya memberi peringatan kepada semua sebab tak nak orang lain pula yang terkena macam kami,” katanya.

Menurutnya lagi, pekerja restoran mamak berkenaan sepatutnya memberitahu dahulu jenis harga yang disediakan, agar pelanggan tidak ‘terkejut’ ketika membayar di kaunter.

“Beritahulah jenis harga yang disediakan, kalau kecil, sederhana atau besar berapa harganya, jangan tahu hanya ambil tempahan sahaja,” katanya lagi.

Di ruangan komen, netizen tampil mendedahkan restoran berkenaan yang terletak di kawasan segi tiga emas di ibu negara memang terkenal dengan harga yang agak tidak munasabah kepada pengunjung.

“Kepala otak mamak charge RM600 untuk empat kari kepala ikan! Gila-gila tak patut,” tulis Normanis Nawawi.

“Satu kepala ikan rasanya tak sampai RM30 kot, tu sebab kita tak gemar nasi kandar, tak ada special apa pun, masak sendiri lagi afdal. Hati tak sakit kena overcharged macam ni,” kata pengguna Facebook yang menggunakan nama Roza Sure Bagus.

Sementara itu, Faudzy bagaimanapun tidak bercadang untuk membuat aduan kepada pihak berkuasa dan hanya meminta agar orang ramai tidak menjadi mangsa sepertinya.

Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon