Thursday 11 January 2018

Betul Ke Buku Teks Bahasa Inggeris Super Minds Merosakkan Akidah?




Mutakhir ini isu berkenaan buku teks terbaharu yang digunapakai murid-murid Tahun 1 & 2 2018, SUPER MINDS terbitan Cambridge University Press agak hangat diperkatakan, dibahaskan, diperdebatkan di media.

"Ada topik Halloween! Ada Easter Bunny! Ada template Merry Christmas!"

"Rosaklah akidah!"

"Bukan budaya kita!"

"Pembaziran wang" 
dan sebagainya.

Baiklah, sebagai seorang Guru Bahasa Inggeris, situasi ini saya kira sesuatu yang positif dimana ibu bapa, ahli politik, individu tertentu nampaknya terus mengambil berat pendidikan anak-anak mereka/ generasi akan datang ini. Namun, ada baiknya sekiranya kebimbangan mahupun tohmahan itu disalurkan pada saluran sepatutnya.

Saya menyambut baik usaha penambahbaikan pendidikan Bahasa Inggeris dinegara kita dengan membawa masuk CEFR ini. Masih terngiang-ngiang betapa berkobar-kobar amanat yang disampaikan Prof. Dr. Zuraidah Mohd Don, Pengerusi ELSQC (English Language Standards and Quality Council) Malaysia mengenai CEFR. Beliau dan beberapa rakannya yang telah menghasilkan The RoadMap 2015-2025 dalam usaha mempertingkatkan standard Bahasa Inggeris dikalangan pelajar Malaysia.

CEFR places importance on communication. Sebelum ini bukan tiada pelajar kita yang cemerlang BI. Ramai yang mampu menghasilkan masterpiece dalam writing mereka, namun speaking wise? Agak mendukacitakan.

Baseline study yang dijalankan diseluruh Malaysia pada 2013 menunjukkan majoriti murid tahun 6 berada pada level A1 CEFR. Penguasaan bahasa yang dikira minimum. Boleh rujuk CEFR Global scale untuk further details. Lepas saya tengok scale tu baru saya dpt relate dengan bahagian belakang certificate result APTIS yang saya ambil pada 2014. Ketika itu markah keseluruhan saya 169/200 dan saya dpt C1, rakan saya 172/200 dpt B2. Barulah saya tahu weightage setiap skill berbeza dan pemberat untuk speaking lebih, so kalau skor speaking skill more, tahap kita boleh naik.

Alright, bila kita belajar new language, of course kita kalau boleh nak ada opportunity to use the language especially in daily conversation. Masalahnya, before this kita agak exam-oriented, too much drilling on our students, result exam bagus tapi nak suruh mereka communicate, a big question mark there. Itulah kebimbangan bila graduan kita mula seek for jobs xlepas kerana communication yang lemah. Result power tapi lack on communication skill.

Alright. Super Minds pada saya jauh lebih friendly dan hands-on berbanding previous textbook utk Year 1 (KSSR semakan 2017). Bukan itu sahaja, colourful, attractive dan xde lenghty texts dah. Buku teks sebelum ini ada around 24 units if saya x silap dan frankly speaking, memang rushing nak cover semua unit yang ada dan towards end of year, untuk beberapa unit-unit terakhir macam touch & go je. Cepat-cepat nak cover all the words sebab ada tendency those words diuji dalam LINUS BI. Nampak tak?

On the contrary, Super Minds hanya ada 10 Units (saya +1 yang unit Friends tu sbb pada saya itu dh dikira unit juga coz ada contents mengenai colours, numbers and greetings). Dan lebih menarik, separuh unit diajar masa Tahun 1, selebihnya unit 5-9 di tahun 2. Roughly, 1 - 1 1/2 bulan untuk satu unit setahun.

Tak perlu rushing, more focus, more comprehensive. Bermula 2018 juga, guru-guru BI kena focus Phonics sahaja untuk sebulan pertama Tahun 1 dan 2 minggu pertama Tahun 2. As for me this year i'm teaching Year 2, dan dah nak habis week 2 ni, apa yang boleh saya katakan, penekanan Phonics selama 2 weeks ni memang memberi impak dan membuatkan murid lebih ready sebelum kita masuk unit-unit Super Minds.

Buku teks sebelum ini bukanlah tidak bagus sepenuhnya, tapi saya merasakan contents dalamnya ada yang beyond capability Year 1 students. Contohnya ada satu text - Kiran's Planner yang pada saya agak lengthy dan ada penggunaan 4 syllable words lagi didalamnya. Cukup berbeza dengan Super Minds.


Baiklah, berbalik kepada persoalan diatas. Merosak akidah and etc. Guru-guru BI yang mengajar Year 1 & 2 sepatutnya dah aware tentang material adaptation. Is either they attend the course last year or the information being cascaded time in--house training di sekolah masing-masing.

Actually kita boleh lakukan some adaptation on the materials. Remember Super Minds kan imported text book, jadi pasti ada elemen yang tak kena dengan culture kita. So what to adapt? Kita boleh adapt contents, level, language dan process. Dan dalam course tu pun kita dah diajar on how to adapt - sama ada nak simplify, add or delete something, modify mahupun reorder balik activity/ task dalam tu.

I could remember masa course tersebut, ada one topic on weather, dia guna international punya map, and through discussion, we agreed to adapt kepada Malaysian map. Process adapattion ni dilakukan untuk make sure contents tersebut more contextualised and personalized to our pupils. To me, time nak ajak Halloween nanti, boleh add sekali festivals in Malaysia - Hari Raya, Thaipusam etc. Dan apa masalahnya greeting card Merry Christmas tu? Bukankah negara kita berbilang kaum? Takkan itu pun sampai akan rosakkan akidah etc. And ramai juga persoalkan kenapa tak hasilkan our own version of CEFR textbook? Perhaps kita belum ada expertise and believe me, soon InshaAllah.

Akhir kata, risau tu boleh tapi janganlah terlalu risau sampai melebih-lebih pula. InshaAllah kami guru-guru yang diamanahkan untuk melaksanakan kurikulum baharu ini akan melaksanakan dengan sebaiknya. Bagi kami ruang juga. Ni baru minggu ke-2 sekolah dah ada ibubapa concern psl assessment CEFR mcm mana pula. *facepalm* Sabar sikit. Bukankah baru-baru ini, our Education Minister dah highlight supaya kita x emphasize pada bilangan As semata-mata tapi lebih kepada melihat murid secara total yakni kemenjadian murid tersebut.

Let's gear up English teachers dan majulah pendidikan Bahasa Inggeris untuk negara Malaysia!

Maaf jika ada kesalahan tafsiran mahupun kata-kata (minta maaf - ini budaya kita),

Mr. Qarl Haiqal

Sumber: Media Sosial

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon