Thursday 5 April 2018

PPBM Bubar Secara Kekal Jika Gagal Patuhi ROS Dalam 30 Hari.

Tags




KUALA LUMPUR 5 April - Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) diarah supaya dibubarkan sementara ekoran penubuhannya tidak menepati undang-undang pendaftaran pertubuhan.

Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS), Surayati Ibrahim mengesahkan mengeluarkan arahan pembubaran sementara ekoran kegagalan parti itu membekalkan dokumen dalam tempoh yang diberikan.

Katanya, PPBM telah dimaklumkan mengenai pembubaran tersebut hari ini.

Arahan itu berdasarkan Seksyen 14(5) Akta Pertubuhan 1966 yang memberi kuasa kepada Pendaftar untuk mengeluarkan kuasa pembubaran sementara sesebuah pertubuhan jika gagal membekalkan butiran yang diperlukan.

Pembubaran pendaftaran Parti Pribumi Melayu BERSATU (BERSATU) akan kekal jika parti berkenaan gagal mematuhi permintaan Pendaftar Pertubuhan (ROS) dalam masa 30 hari.

Surayati Ibrahim juga berkata, BERSATU boleh memfailkan rayuan dalam tempoh berkenaan.

"Saya nyatakan di sini bahawa PPBM (BERSATU) gagal serahkan sepenuhnya segala butiran, maklumat dan dokumen yang diminta sebagai mana notis di bawah Section 14(2) Socieities Act 1966," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat ROS di Putrajaya petang ini.

Surayati berkata notis untuk BERSATU memberikan maklumat yang berkaitan dengan parti itu telah dikeluarkan pada 28 Feb.

"Setelah tamat tempoh 30 hari tarikh pembubaran sementara, sekiranya ada rayuan dan ditolak, maka perintah pembubaran akan jadi mutlak dan PPBM akan dibatalkan pendaftarannya," tambahnya.

PPBM ditubuhkan pada 8 September 2016 dan bakal bergabung dengan DAP, PAN dan PKR pada pilihan raya umum ke 14 (PRU14) di bawah Pakatan Harapan.

Pembubaran itu menimbulkan tanda tanya di bawah lambang parti mana pemimpin mereka akan bertanding pada PRU14 nanti. - Utusan Online & Malaysiakini

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon