Thursday 28 June 2018

Fakta Menarik Tentang Jenama Mewah BIJAN.




Kalau sebelum ini beg Hermes antara yang dikaitakan dengan Rosmah, namun beg tangan khas Bijan lebih menonjol disebut pada sidang akhbar dan selepas melihat beg tangan Bijan, tidak hairanlah kalau ianya menjadi pilihan kerana strukturnya seakan serupa dengan beg Birkin dari koleksinya.

Walau bagaimanapun, ramai yang tidak pernah mendengar nama jenama Bijan, malah media terpaksa meminta Pengarah Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, dalam sidang media supaya mengeja perkataan Bijan bagi mendapatkan kepastian mengenai jenama berkenaan.

Mari kita ketahui serba-sedikit mengenai apa dan dari mana sebenarnya asal-usul jenama BIJAN INI.

FAKTA MENARIK TENTANG JENAMA BIJAN

Butik terlalu mewah.

Buat pengetahuan semua, jenama dari Amerika dari Los Angeles ini hanya menggunakan bahan-bahan terbaik dari kulit buaya serta batu permata bagi menonjolkan lagi kemewahan beg koleksi mereka.

Namun yang paling menarik perhatian ramai adalah edisi terhad Rolls Royce yang diletakkan di luar butik yang jelas menunjukkan butik mereka hanyalah untuk orang kaya.

Sebuah candelier kristal yang dihiasi dengan berpuluh-puluh botol minyak wangi diletakan di dalam butik ini berserta lukisan asli 1968 oleh artis Colombia, Fernando Botero yang digantung di salah satu dinding.

Dilaporkan bahawa pembeli yang pergi ke butik menghabiskan purata AS$100,000 setiap orang dan mereka haruslah menjadi pengunjung VVIP untuk memasuki butik ini. Fuh bukan biasa-biasa.


Bijan dikenali di dalam dunia politik.

Jenama Bijan sangat terkenal dikalangan lelaki berpengaruh di Hollywood dan di dunia politik.

Butik House of Bijan, yang terletak di Rodeo Drive di Beverly Hills, California, dihiasi dengan gambar-gambar Sir Anthony Hopkins dan Michael Jordan dan Putera Charles.

Malah, ada bilik persalinan yang didedikasikan untuk keluarga Bush, dengan dinding yang dihiasi dengan poster yang ditandatangani oleh George W Bush sendiri.

Foto keluarganya dihiasi di semua sudut dalam butik House of Bijan maknanya, Najib dan Rosmah bukan orang level-level biasa okay!

Harga stokin RM400 sepasang.

Bijan adalah antara jenama fesyen yang menjual kelengkapan lelaki dan wanita termahal di dunia dengan harga stokin mencecah RM403 sepasang, manakala harga bagi tali leher bermula pada harga RM4,031 setiap satu dan satu persalinan sut bermula pada harga RM100,000.

Dalam temu bual dengan Forbes pada tahun 2017, ahli waris Bijan Nicholas Bijan berkata pelbagai rangkaian hubungan mereka dihasilkan dalam jumlah terhad bagi setiap reka bentuk.

Ini bermakna bahawa mungkin terdapat dua ikatan rekaan yang sama di seluruh dunia.

Pengasas asal meninggal dunia disebabkan strok.

Selepas kematian Bijan Pakzad pada 26 April 2011 disebabkan strok, perniagaan itu diambil alih oleh anaknya, Nicholas Bijan.

Kedai Rodeo Drive House of Bijan dijual kepada LVMH, konglomerat barang-barang mewah Perancis, pada tahun 2016, namun nilai perniagaan dilaporkan meningkat dua kali ganda pada 2016 selepas dijual.

Bernilai 1.6 juta?

Amar Singh pada sidang medianya mendedahkan 567 beg tangan membabitkan lebih 37 jenama seperti Prada, Bijan dan Chanel telah dirampas di salah sebuah hartanah milik bekas Perdana Menteri Najib dan Rosmah Mansor.

Daripada jumlah itu, sebanyak 272 beg berjenama Hermes dianggar bernilai RM51.3 juta dan proses penilaian harga beg berkenaan mengambil masa selama lapan hari.

Bijan merupakan beg tangan mahal dan ada beg tangan dianggarkan berjumlah RM1.6 juta dan ia merupakan beg tangan buatan tangan.

Dalam satu laporan media mengenai syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Los Angeles dinamakan sebagai destinasi pilihan beli belah isteri Najib, Rosmah Mansor.

‘Bijan’ Paling Mahal Di Dunia.

Jika anda menyebut Bijan sebagai Bi-jan, bermakna anda salah kerana sebutannya yang sebenar adalah ‘Bizaen’ dan ianya juga tiada kaitan dengan biji bijan!

Jenama ini hanya boleh ditempah khas daripada pereka fesyen terkemuka, Bijan Pakzad yang meninggal dunia pada tahun 2011 dan hanya diperolehi menerusi temujanji khas sahaja.

Menurut pihak polis juga, beg jenama Bijan itu berharga RM1.6 juta dan ia adalah antara 567 beg tangan daripada 37 jenama yang dirampas di kediaman bekas Perdana Menteri itu.



Bijan pilihan ‘1st Man’ fan ‘1st Lady’ kebanyakan negara.

Kami juga tertarik dengan fakta dimana jenama Bijan merupakan pilihan bagi kebanyakan keluarga Perdana Menteri di seluruh dunia.

Untuk rekod, Bijan Pakzad yang lebih dikenali sebagai Bijan, adalah kelahiran Iran mencipta nama di Los Angeles, Amerika Syarikat adalah perunding imej kepada lima Presiden Amerika Syarikat lebih 40 tahun bermula era Ronald Reagan, George Bush, George W Bush, Bill Clinton dan Barack Obama.

Beliau juga adalah pilihan bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair and Presiden Russia, Vladmir Putin selain menjadi pereka pilihan selebriti serta tokoh terkemuka dunia seperti Malcolm Forbes, Roger Moore, Pierre Trudeau, Raja Juan Carlos, Barry Manilow, Raja Hussein (Jordan) dan pemain gitar, George Benson dan pemain bola keranjang Micheal Jordan.

Pereka fesyen itu juga turut menjadi pilihan pereka fesyen lain seperti Oscar de la Renta, Tom Ford dan Giorgio Armani, selain artis berprofil tinggi seperti Tom Cruise dan Anthony Hopkins.


Rosmah suka BIJAN?

Jadi, mengapa Rosmah juga sukakan Bijan? Cuba anda terbalikkan perkataan Bijan dan mungkin itu adalah salah satu sebabnya. NAJIB. Kebetulan bukan?


Sumber

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon