Wednesday 22 August 2018

Aki Satur: Pejuang Dan Tokoh Dusun Dari Tambunan.




Beliau merupakan tokoh dari Kg. Tontolob Tambunan, seorang Bobolian dan juga pedagang yang sangat suka mengembara ke seluruh Sabah dan Brunei. Kerana sering merantau ke pelbagai tempat, dia fasih bercakap dalam banyak bahasa selain Dusun, misalnya bahasa Sungai, Murut, Brunei, Suluk dan Bajau.

Pada zaman Jepun, beliau diangkat menjadi ketua kampung di Tontolob, Tambunan. Pada awal kepimpinannya, semua berjalan baik. Tapi ketika orang orang suruhan Jepun sering datang meminta padi, ayam, kerbau dan babi setiap minggu kepada penduduk kampung, ini menyebabkan kesusahan yang membebani penduduk kampung. Tindakan ini membuat beliau naik berang lalu bangkit menentang Jepun.

Dia berketurunan Dusun Liwan-Bundu, kerana perkahwinan antara kedua suku ini sangat lazim di daerah Tambunan. Pada zaman PBS beliau diangkat sebagai Chief Bobolian dan bertanggjungjawab sebagai pemegang adat istiadat suku kaum Dusun. Sebagai Chief Bobolian dan pemegang adat istiadat, beliau bertanggungjawab dalam memimpin upacara2 adat istiadat yang berkaitan kebudayaan Dusun.

Pada tahun 1985, beliau telah memimpin upacara pentahbisan Huguan Siou di Kg. Karanaan, Tambunan. Menurut waris beliau, Bobolian Satur seorang yang berkarisma sehingga beliau memiliki banyak talents, misalnya:

1. Chief Bobolian.
2. Ketua Kampung.
3. Businessman.
4. Pengembara.
5. Pengamal seni Kuntau.
6. Motivator.
7. Pemegang adat.
8. "Tukang Sumpah" yang sangat ditakuti dan dihormati.
9. Susukuon (tempat merujuk).
10. "Doktor kampung."

Istilah “Tukang Sumpah” di dalam bahasa Dusun adalah “Pomopol” atau “Ponumpa”. Istilah "Tukang Sumpah" di sini bererti, Bobolian yang memimpin upacara sumpah, entah itu dijalankan di Mahkamah Anak Negeri maupun di dalam ritual-ritual "ponubakan" dan upacara sumpah yang lain, termasuk upacara sumpah di tugu batu sumpah yang paling terkenal di Sabah dan Malaysia, iaitu "Batu Sumpah Keningau".

Beliau juga terkenal sebagai "doktor kampung" kerana memiliki pengetahuan perubatan yang luar biasa. Beliau memiliki pengetahuan botani mengenai herba-herba hutan yang bole dipakai untuk ubat dan juga tahu memimpin ritual-ritual kuno dalam perbuatan tradisional.

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon