Saturday 25 March 2017

Sumbat Murid Tadika Macam ‘Sardin’.

Tags



Seorang pemandu didakwa memandu secara bahaya selepas ditangkap membawa 74 murid sekolah dalam sebuah van di sini baru-baru ini. 

GAMBAR menunjukkan kanak-kanak terpaksa berdiri di bahagian hadapan van yang membawa penumpang berlebihan. - Agensi

Van yang dipandu lelaki itu ditahan selepas anggota polis melihat ia penuh dengan kanak-kanak sekolah termasuk berhimpit di bahagian hadapan. 

Jurucakap polis berkata, van itu hanya boleh memuatkan 19 penumpang dewasa dan jelas lelaki berkenaan membawa penumpang berlebihan. 

Van itu turut membawa seorang guru wanita dan termasuk pemandu, kenderaan itu sebenarnya membawa 76 orang. Satu rakaman video yang disiarkan polis di Internet menunjukkan kanak-kanak sebuah sekolah tadika berhimpit-himpit di dalam van berkenaan. 

Semua kanak-kanak itu kemudian berbaris dalam satu garisan panjang bagi memudahkan anggota polis mengira jumlah mereka. Menurut polis, semua kanak-kanak itu pelajar sebuah sekolah tadika di bandar itu. 

Van itu adalah milik sekolah tadika berkenaan tetapi ia tidak didaftarkan sebagai bas sekolah. Pemandu kenderaan itu juga tidak memiliki lesen untuk memandu bas sekolah. 

Di China, kerajaan mengenakan syarat ketat untuk mendapatkan lesen pemandu bas sekolah kerana sering berlaku nahas membabitkan pengangkutan itu. Pada 2014, lapan kanak-kanak dan tiga dewasa mati lemas selepas bas sekolah yang membawa penumpang berlebihan terhumban ke dalam kolam di wilayah Hunan. - Agensi

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon