Sunday, 22 December 2019

Usung Kakak Yang Terlantar Sakit Ke KWSP Untuk Keluar Wang Rawat Kanser.

Usung kakak terlantar sakit ke KWSP untuk keluar wang rawat kanser.

Seorang pengguna media sosial Nur Sheila Abdullah kesal dengan sikap kakitangan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) Johor Bharu.

Nur Sheila berkata, keluarganya terpaksa mengusung kakaknya yang terlantar sakit dan tidak boleh bangun kerana sakit kanser menggunakan ambulan ke pejabat tersebut untuk memohon pengeluaran wang simpanan KWSP bagi tujuan rawatan.

Nur Shahila Abdullah berkongsi borang maklumbalas KWSP di facebook miliknya.

Ini cerita penuh Nur Sheila yang dikongsi di Facebook beliau:

Slogan KWSP : Sedia Membantu Anda.

Terfikir sejenak saya, betul ke slogan tu atau sekadar membantu bagi pencarum yang sehat kalau yang dah sakit dan bedded sila bantu diri anda sendiri.

Saya dan abang saya ada membuat pertanyaan di kaunter pertanyaan KWSP Johor Bahru.

Kakak kami seorang pesakit cancer memang bed ridden. Beliau berusia 56 tahun dan ingin mengeluarkan kesemua balance yg ada di akaun 1. Tak banyak pun. Tak sampai RM10,000.

Jadi kami meminta jasa baik pihak pengawai KWSP membuat lawatan ke rumah untuk mendapatkan cop jari secara manual dan pengesahan diri pencarum.

Jawapan beliau agak menyedihkan. Beliau kata tidak boleh. Pencarum mesti hadirkan diri juga di pejabat untuk pengesahan cop jari menggunakan mesin mereka.

Tak kisahlah nak datang naik ambulance dan mengunakan stretcher pun boleh, janji datang.

Allahuakbar. Kalau kita tengok pun keadaan di pejabat KWSP JB tu memang tak ada pun disediakan kemudahan seperti ruangan parking ambulance atau ruangan untuk pesakit yamg hilang upaya untuk berada di situ, yang ada hanya untuk OKU (orang kurang upaya) bukan hilang upaya.

Yang menyedihkan lagi, ambulance yang kami sewa diarah oleh security mereka ke belakang bangunan dengan alasan tak nak mengganggu di depan bangunan.

Berpusing-pusing driver ambulance dan ditanya pula kami "lama tak"? Macam-manalah kami nak jawab. Soalan ni agak "tough".


Akhir sekali adalah seorang pengawai yang datang untuk menguruskan bab ambulance dan mengarahkan MA untuk tolak stretcher masuk ke kaunter.

Allahuakbar. Sedih tengok kakak saya yang memang sudah tidak ada daya upaya mengangkat tangannya tu terus menjadi tontonan orang ramai di situ.

Yang menyedihkan saya lagi, salah seorang pengawai kata, sebenarnya boleh menggunakan cara cop jari manually cuma lambat.

Kenapalah tak beritahu kami pada mula-mula kami buat pertanyaan. Kami tak kesah pun lambat janji kakak kami tak perlu ke sana.

Soalan saya kepada pengawai KWSP yang berada di kaunter, “Puan, pihak pengurusan tak aware ke keselamatan pekerja-pekerja di dalam bangunan ni. Puan bayangkan kalau yang datang ni pesakit yang mempunyai penyakit berjangkit. Tidakkah membahayakan anda semua?”

Feedback saya tentang perkhidmatan KWSP ialah tolonglah "review" balik SOP ( Standard operating procedures) syarikat anda.

Mangsa dibawa menaiki kereta ambulans - Foto facebook Nur Sheila.

Kita hidup di negara yang dikategorikan sebagai negara yang agak maju dan demokrasi. Ubahlah cara kita berfikir. Think out of box and please do something on this.

Saya bangga menjadi rakyat Malaysia dan bukan sahaja menjadi negara yang maju tapi pemikiran pun perlu maju kehadapan!!!

Bukan niat untuk mencari kesalahan tapi cuma perlu untuk perubahan bagi kemudahan kami sebagai pencarum di masa akan datang.

#sampaiskrngpihakkwspxderespondsaya

#semogatiadalagiygmengalaminasibygsama

- Suara Merdeka

Saturday, 21 December 2019

Pernyataan Sikap Membantah PSS (Pas Sementara Sabah).


Pernyataan Sikap Membantah PSS (Pas Sementara Sabah)

1. Barisan pemuda adat Pasukan Merah adalah pembela masyarakat adat Orang Asal yang punyai wilayah adat masing masing seluruh Pulau Dayak.

Seperti wilayah Dusun sekitar gunung suci Kinabalu, seperti Murut di wilayah adat pedalaman dan bukit, seperti Rungus di pantai utara, Tangara Lotud & Tatana di wilayah pantai, Sama di Kota Belud, Tombonua & Bagahak di sungai - yang mana adalah pemilik asal negeri Sabah, juga sebagai Dayak itu pemilik pulau Borneo mengikut wilayah adat masing-masing. (PETA)

2. Membantah PSS kerana ianya langsung tidak menghormati wilayah adat serta adat dan sistem religi masyarakat orang asal.

PSS langsung tidak membawa apa-apa faedah kepada orang asal, malahan pulau Borneo kerana pendatang tanpa izin tidak menghormati kedaulatan undang-undang adat kami.

PTI yang akan diberi PSS tidak menghormati perlembagaan negara dan undang2 imigresen dan juga undang2 keselamatan.

Sedangkan orang asal yang ingin ke Sarawak harus siapkan passport untuk keizinan masuk, juga menggunakan MyKad sah untuk mengunjungi Semenanjung Malaya dan untuk mengunjungi saudara Dayak di Kalimantan iuga menggunakan passport untuk keizinan masuk.

Pendatang tanpa izin pula, dengan sewenang-wenangnya diberi PSS tanpa perlu dokumen2 perjalanan yang sah.

PTI perlu dihantar pulang ke negara masing2 untuk negara mereka menguruskan dokumen sah.

Maka itu, masyarakat adat membantah sekerasnya sikap pemerintah.

3. Jika pemerintah tidak hormat kepada Orang Asal bererti kerajaan tidak menghormati perlembagaan Sabah, perlembagaan Malaysia - dan ini adalah sikap yang paling derhaka kepada pemilik asal negeri Sabah, pemilik asal pulau Borneo.

4. Kita mendesak supaya PSS ini dihapuskan dengan serta merta. Rancangan PSS ini dibatalkan segera. Kalau dibuat juga, tanpa persetujuan orang asal - bererti PSS ini ingin menghapuskan orang asal.

Oleh itu, kerajaan pusat dan kerajaan negeri mesti hapuskan PSS dan menghantar pulang PTI ke negara asal mereka.

5. Jangan mencabar maruah dan kedaulatan orang asal dan wilayah adat kami.

Segera hapuskan PSS.

Admin

Friday, 18 October 2019

(VIDEO) Jambatan Temburong Di Brunei Menghubungkan Sabah, Sarawak Ini Bakal Menjadi Yang Terpanjang Di Asia Tenggara.


Jambatan Temburong dijangkakan bakal menjadi jambatan terpanjang di rantau Asia. Jambatan sepanjang 30 kilometer itu menyambungkan Mengkubau dan Sungai Besar di daerah Brunei-Muara ke Estet Labu di daerah Temburong.

Jambatan ini yang turut menghubungkan bahagian Sarawak, Miri, Lawas, Sabah memakan kos $1.6 bilion (Brunei) dan akan diiktiraf sebagai jambatan terpanjang di Asia tenggara dan ke enam di dunia.


Bukan itu sahaja, dengan ada jambatan ini, perjalanan ke Kota Kinabalu akan menjadi lebih pendek. Sekarang ini, kedua-dua daerah itu dipisahkan oleh daerah Limbang, Sarawak dan juga Teluk Brunei.

Menurut Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Haji Awang Tengah Ali Hasan, jambatan itu bakal meningkatkan aktiviti di Limbang, Sarawak.

Pembinaan jambatan tersebut yang bermula pada tahun 2014 itu dijangka siap pada bulan November 2019 ini.









Sumber: MsZikr, Twitter & Bintulu.Org

Thursday, 17 October 2019

Semakan Kelayakan Bantuan Program Subsidi Petrol (PSP) 2020.


Seperti yang mungkin ramai daripada anda sedia maklum, pihak kerajaan bakal memperkenalkan sebuah mekanisme baru dalam memberi subsidi petrol kepada rakyat Malaysia yang layak melalui Program Subsidi Petrol (PSP) bermula tahun hadapan.

Melalui program ini, mereka yang layak bakal menerima sebanyak RM30 sebulan untuk pengguna kereta manakala mereka yang menggunakan motosikal bakal menerima RM12 sebulan.

SYARAT KELAYAKAN

Berikut dikongsikan syarat kelayakan terkini bagi permohonan subsidi Petrol (PSP) ini.
  • Mestilah terdiri daripada penerima BSH beralamat di Semenanjung Malaysia sahaja.
  • Memiliki kenderaan berdaftar dan mestilah memiliki lesen kenderaan yang sah.
  • Had pemilikan adalah 2 buah kereta dan 2 buah motosikal sahaja
Kriteria kenderaan yang layak menikmati skim PSP adalah seperti berikut:
  • Kereta ≤ 1,600cc
  • Kereta > 1,600cc dan berusia ≥ 10 tahun
  • Motosikal ≤ 150cc
  • Motosikal > 150cc dan berusia ≥ 7 tahun
Kadar kelayakan subsidi adalah RM30 untuk kereta manakala RM12 untuk motosikal.


Buat masa sekarang bantuan ini terhad untuk penerima BSH di Semenanjung Malaysia sahaja.

Anda boleh klik pautan dibawah untuk menyemak status kelayakan bantuan program subsidi petrol ini:

MANUAL SEMAKAN PSP 2020

Untuk semak status kelayakan subsidi petrol ini, anda hanya perlu layari portal rasmi PSP di sini.

Kemudian klik pada butang "Checkbox" masukkan nombor MyKad dan klik pada butang "Semak".

Bagi penerima yang layak, anda perlu kemaskini maklumat akaun bank dengan cara berikut:


PERMOHONAN RAYUAN

Terdapat beberapa sebab kenapa permohonan subsidi petrol anda gagal, antaranya:
  • KOD01 - Tiada rekod sebagai penerima BSH
  • KOD02 - Alamat pemohon di Sabah / Sarawak
  • KOD03 - Tiada kenderaan berdaftar dengan JPJ
  • KOD04 - Tidak menepati kriteria kelayakan kenderaan
  • KOD05 - Melebihi kelayakan pemilikan kenderaan
Untuk membuat permohonan rayuan bagi setiap kod alasan tersebut, sila klik pada butang "Ingin Merayu" dan isi semula permohonan anda supaya memenuhi syarat kelayakan subsidi petrol 2020.

Sekiranya terdapat persoalan lain, anda boleh hubungi talian hotline PSP di nombor 1-800-886-800 atau melalui WhatsApp 019-278 6356.

Loading...

Friday, 11 October 2019

Kalendar Takwim Persekolahan Dan Cuti Tahun 2020 Malaysia.

Malaysia akan memasuki Tahun 2020 yang sinonim dengan hasrat Kerajaan untuk menjadikan negara sebagai sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi melalui Wawasan 2020.

Untuk mereka yang mempunyai anak yang bersekolah, berikut adalah senarai tarikh persekolahan dan cuti sekolah sepanjang tahun 2020:

1. KUMPULAN A - Sekolah-Sekolah Di Negeri Kedah, Johor, Kelantan dan Terengganu
  • Penggal pertama persekolahan: 1 Januari 2020 sehingga 21 Mei 2020
  • Penggal kedua persekolahan: 07 Jun 2020 sehingga 19 November 2020
Tarikh Cuti Persekolahan
  • Cuti pertengahan penggal satu (1): 13 Mac 2020 sehingga 21 Mac 2020 (1 minggu)
  • Pertengahan tahun: 22 Mei 2020 sehingga 6 Jun 2020 (2 minggu)
  • Cuti Tengah penggal 2: 24 Julai 2020 hingga 1 Ogos 2020 (1 minggu)
  • Cuti Akhir Tahun: 20 November hingga 31hb Disember 2020 (5 minggu)
Maklumat lanjut sila rujuk kepada Kalendar Takwim Persekolahan untuk Kumpulan A di bawah ini:


2. KUMPULAN B - Sekolah-sekolah di Negeri Perlis, Penang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Sabah, Sarawak, dan Wilayah Persekutuan
  • Penggal pertama persekolahan: 2 Januari 2020 sehingga 22 Mei 2020
  • Penggal kedua persekolahan: 8 Jun 2020 sehingga 20 November 2020
Tarikh Cuti Persekolahan
  • Cuti pertengahan penggal 1: 14 Mac 2020 sehingga 22 Mac 2020 (1 minggu)
  • Pertengahan tahun: 23 Mei 2020 sehingga 7 Jun 2020 (2 minggu)
  • Cuti Tengah penggal 2: 25 Julai 2020 hingga 2 Ogos 2020 (1 minggu)
  • Cuti Akhir Tahun : 21 November hingga 31 Disember 2020 (5 minggu)
Untuk maklumat yang lebih jelas, sila rujuk Kalendar Takwim Persekolahan untuk Kumpulan B di bawah ini:


MUAT TURUN TAKWIM PENGGAL PERSEKOLAHAN 2020 KPM

Bagi tahun 2020, rujuk

Semoga perkongsian Kalendar 2020 bagi Persekolahan Malaysia boleh dijadikan rujukan untuk anda. 

Intipati Penting Belanjawan 2020 Malaysia.


Berikut adalah antara intipati penting Belanjawan 2020 yang telah dibentang oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pada jam 4.00 petang, Jumaat, 11 Oktober 2019.

Ringkasan Kandungan Intipati Penting Belanjawan 2020 Malaysia

Intipati kandungan pembentangan bajet adalah seperti berikut:

Peruntukan Bajet 2020
  1. Sejumlah RM297 bilion diperuntukan secara keseluruhan (18.4% daripada GDP).
  2. RM241 bilion diperuntukan untuk perbelanjaan operasi.
  3. RM56 bilion lagi untuk perbelanjaan pembangunan.
Empat Teras Yang Menunjangi Belanjawan 2020
  1. Teras Pertama : Memaju Pertumbuhan Ekonomi Dalam Ekonomu Baharu Dan Era Digital.
  2. Teras Kedua: Pelaburan Ke Atas Rakyat: Meningkatkan Keupayaan Modal Insan.
  3. Teras Ketiga: Mewujudkan Masyarakat Yang Bersatu, Inklusif Dan Saksama.
  4. Teras Keempat: Memulihkan Institusi Dan Kewangan Awam.
Strategi Belanjawan 2020
  1. Menjadikan Malaysia sebagai pilihan utama destinasi pelaburan.
  2. Kadar Purata Pertumbuhan KDNK menurun dari 9.3% (tahun 1988 - 1997) ke 5.1% semenjak tahun 2000.
  3. Peluang daripada Perang Perdagangan. FDI meningkat 97% kepada RM49.5 billion pada separuh pertama 2019.
  4. InvestKL Malaysia akan ditubuhkan sebagai Saluran Khas bagi menarik pelaburan dari China 
  5. Jawatankuasa Nasional Mengenai Pelaburan (NCI) yang dipengerusikan bersama oleh menteri kewangan dan menteri perdagangan antarabangsa dan industri ditubuhkan untuk mengatasi kelewatan dalam meluluskan pelaburan asing dan tempatan.
  6. Kaji Akta Penggalakan Pelaburan 1986, Pakej Galakan Istimewa dan insentif Akta Cukai Pendapatan 1967 (dijangka siap 1 Januari 2020).
  7. Menyediakan pakej galakan pelaburan istimewa sehingga RM1 billion setahun untuk tempoh 5 tahun kepada syarikat Fortune 500 dan Global Unicorns.
  8. RM50 juta untuk pembaikan dan penyelenggaraan jalanraya ke Pelabuhan Klang.
  9. Harga jalur lebar dikurangkan sebanyak 49%.
  10. RM21.6 billion untuk NFCP - National Fiberisation & Connectivity Plan.
  11. RM250 juta untuk kawasan pedalaman Sabah Sarawak untuk infrastruktur internet.
  12. Geran RM50 juta untuk pembangunan ekosistem 5G.
  13. Matching Grant RM25 juta untuk projek perintis 5G.
  14. RM20 juta untuk E-Sukan.
  15. Rakyat berumur 18 tahun ke atas yang berpendapatan RM100,000 ke bawah setahun akan menerima RM30 dalam e-wallet bermula 1 Januari 2020 untuk kali pertama untuk merangsang penggunaan dompet nirtunai.
  16. RM10 Juta untuk Usahawan Industri Halal.
  17. Matrade akan ada RM50 Juta untuk menggalakkan pemasaran tempatan.
  18. Rm100 juta untuk skim pembiayaan usahawan perusahaan kecil Cina.
  19. RM20 juta oleh Tekun untuk Skim Pembangunan Usahawan Masyarakat India.
  20. Penubuhan Jawatankuasa Khas Kewangan Islam untuk menggalak dan membangunkan ekosistem kewangan islam (merangka Blueprint Ekonomi Islam).
  21. Pengecualian dan potongan cukai dana patuh syariah & SRI dilanjutkan sehingga 2023.
  22. Elaun Cukai Pelaburan Hijau - PEngecualian cukai pendapatan bagi perkhidmatan teknologi hijau akan dilanjutkan sehingga 2023.
  23. Pengecualian cukai pendapatan sehingga 10 tahun kepada 70% syarikat yang melaksanakan aktiviti pajakan tenaga suria.
  24. Kempen Sayangi Sawitku bagi menentang kempen anti-sawit dari luar negara.
  25. RM 200 juta untuk bantuan musim tengkujuh untuk pekebun getah, dan RM 100 juta untuk insentif pengeluaran getah.
  26. RM 100 juta untuk bekalan air Felda.
  27. RM 70 juta untuk perumahan generasi baru peneroka Felda.
  28. RM 738 juta untuk program penjanaan pendapatan kepada Risda dan Felcra.
  29. Industri Tani akan menerima RM 4.9 bilion.
  30. RM 150 juta untuk galakan integrasi penanaman cili, nenas, tembikai dan buluh.
  31. RM 30 juta untuk penghasilan Padi Pulut Pulau Langkawi - memanfaatkan 1,200 petani.
  32. Skim Baja Padi Kerajaan persekutuan & skim insentif pengeluaran padi RM 855 juta.
  33. Malaysia kini menduduki tangga ke-35 untuk Global Innovation Index.
  34. RM 524 juta untuk sektor R&D Awam.
  35. RM 30 juta mathcing grant R & D dan bertujuan meningkatkan nilai sawit.
  36. RM 10 Juta untuk menubuhkan Agensi Penyelidikan Malaysia.
  37. Penubuhan pejabat Inovasi Sehenti - bermula dengan Universiti Malaya.
  38. Pendapatan harta Intelek - pengecualian cukai selama 10 tahun.
  39. MESTECC & KPM dapat RM 10 juta.
  40. RM 1.1 bilion untuk MOTAC.
  41. Taman Tema Antarabangsa - Pengecualain cukai 100% pendapatan untuk pelaburan baharu.
  42. Cendana dapat dana RM 5 juta untuk seni.
  43. Tahun Pelancongan Kesihatan Malaysia 2020.
  44. RM 25 Juta untuk MHTC Malaysia - untuk mengukuhkan kedudukan malaysia sebagai lokasi baik untuk kesihatan.
  45. #Malaysiakerja diperkenalkan. Rm 500 sebulan Insentif #graduankerja (pengambilan graduan menganggur lebih 12 bulan) RM 300 sebulan untuk majikan.
  46. #Perantiskerja - Program insentif TVET - elaun tambahan RM 100 sebulan.
  47. #wanitakerja - 33 ribu peluang pekerjaan untuk wanita 30 - 50 tahun.
  48. #watankerja - insentif gaji (pekerja) - RM350/500 sebulan. Insentif pengambilan majikan RM250 sebulan.
  49. Kerajaan akan menilai semula Akta Kerja 1955.
  50. Gaji minimum RM1200 di bandar-bandar utama.
  51. Cuti bersalin akan jadi 90 hari (berkuatkuasa 2021).
  52. Pekerja Kontrak akan ada skim KWSP.
  53. Skim Perkeso untuk 18 kumpulan yang bekerja sendiri.
  54. RM 500 juta untuk pusat rehabilitasi baru di Perak.
  55. RM735 juta peruntukan penyelenggaraan dan naik taraf sekolah: Sek Keb - 300 juta, Sek Cina - 50 juta, Sek India - 50 juta, MRSM - 50 juta, Sek Agama - 50juta, Mubaligh - 50 juta, Tahfiz - 50 juta, Sk Agama Rakyat Persendirian - 25 juta, Pondok - 25 juta, Persendirian Cina - 15 juta.
  56. KWSP i-Suri membolehkan suami menyumbang 2% ke dalam akaun isteri.
  57. Program TVET RM 5.9 bilion.
  58. RM23 juta untuk kemudahan mesra OKU di sekolah.
  59. RM 50 juta untuk pusat pembangunan kemahiran negeri.
  60. RM 30 juta untuk 3,000 belia daripada keluarga berpendapatan rendah
  61. RM 20 juta matching grant untuk golongan dewasa dapatkan kursus IR 4.0.
  62. Pembangunan Inklusif: memperluaskan liputan infrastruktur asas bagi kawasan luar bandar,  terutamanya Sabah & Sarawak.
  63. RM 587 juta projek bekalan air luar bandar, dan RM 470 juta untuk Sabah & Sarawak.
  64. RM1 bilion untuk membina jalan luar bandar di Sabah dan Sarawak.
  65. RM5 bilion peruntukan untuk BSH.
  66. Individu bujang lebih 40 tahun berpendapatan kurang RM2000 sebulan.
  67. Individu bujang lebih 40 tahun dan OKU layak menerima RM300.
  68. RM 25 juta untuk program Bank Makanan / Food Bank.
  69. RM 20 juta untuk 5 pusat latihan berdikari baharu / program latihan down syndrom / taska OKU.
  70. RM 15 Juta untuk Agensi Antidadah Kebangsaan.
  71. Magic akan menerima RM 10 juta.
  72. RM 57 juta untuk JAKOA dan tambahan RM 83 juta untuk pembangunan ekonomi, pendidikan dan infrastruktur orang asli.
  73. RM 100 juta untuk Unit transformasi India Malaysia / MITRA.
  74. RM 1.3 bilion untuk Menegakkan Syiar Islam.
  75. Bantuan khas one off RM 500 untuk setiap Imam, Bilal, Tok Siak, Noja, Merbot dan Guru Takmir.
  76. 1.6 bilion untuk bina hospital baru & naik taraf hospital sedia ada.
  77. RM 59 Juta untuk menambah bilangan ambulans NGO.
  78. RM 31 juta untuk sistem rekod perubatan secara elektronik.
  79. RM5 juta untuk klinik bergerak di kawasan luar bandar.
  80. Perluasan mySalam dan Peka B40.
  81. Mulai 1 Januari mySalam dipangjangkan kepada 45 penyakit kritikal termasuk penyakit terminal dan polio berbanding 36 penyakit sedia ada dan layak untuk individu berumur sehingga 65 tahun.
  82. Individu berpendapatan kasar tahunan sehingga RM100 ribu akan menerima pembayaran sebanyak RM4000 dan bayaran penggantian pendapatan sebanyak RM50 sehari maksimum 14 hari.
  83. Peka B40 diperluaskan kepada individu berumur 40 tahun ke atas.
  84. Insentif Kesuburan sehingga RM10 ribu setiap individu.
  85. RM 6,000 pelepasan cukai pendapatan keatas perbelanjaan rawatan perubatan.
  86. RM 85 juta untuk mengurangkan kesesakan Tambak Johor.
  87. 50 kaunter tambahan akan dibukauntuk penunggang motorsikal serta kaunter imigresen dan  PLUS juga ditambah baik.
  88. Cadangan: Diskaun 18% di semua lebuhraya milik PLUS.
  89. Cadangan: Pengambilalihan lebuhraya KESAS LDP SPRINT SMART.
  90. Cadangan: penggunaan tol percuma pada waktu bukan puncak, waktu puncak diskaun 30%.
  91. Subsidi petrol: RM30 sebulan untuk pemilik kereta, RM 12 untuk pemilik motorsikal. Tertakluk kepada syarat.
  92. Harga runcit petrol dan diesel akan diapungkan secara beransur.
  93. 100 liter subsidi RON95 untuk pemegang kad petrol.
  94. Kad 95 untuk diskaun minyak bagi golongan bukan penerima BSH.
  95. Pemandu di Sabah dan Sarawak menikmati harga petrol RM2.08 dan diesel RM2.18
  96. Skim Rent To Own: Jaminan 30% / 3 Bilion untuk pembelian rumah pertama yang bernilai kurang RM500,000.
  97. Skim Perumahan Belia sebanyak RM 200 sebulan untuk 2 tahun pertama
  98. RM10 juta untuk membaikpulih PPR.
  99. RM 299 juta untuk menaiktaraf kemudahan sukan.
  100. RM179 juta untuk Sukan Olimpik 2020, Sukan Sea 2021.
  101. RM 45 Juta untuk pembangunan Bola Sepak Negara.
  102. RM 10 juta pembangunan atlet wanita.
  103. RM 30 juta untuk jabatan alam sekitar dan jabatan kimia.
  104. Bantuan Bencana RM 100 juta.
  105. RM 48 juta untuk memulihara keaslian hutan dan biodiversiti. RM 10 juta untuk matching grant sektor swasta.
  106. RM 15.6 bilion untuk kementerian pertahanan.
  107. Malaysia hanya mencatatkan kutipan cukai yang rendah sebanyak 13.1% berbanding KDNK
  108. Nombor Pengenalan Cukai diperkenalkan mulai Januari 2021.
  109. RM 235 Juta untuk Kastam bagi membeli 20 pengimbas kargo berteknologi tinggi.
  110. Bantuan Khas Kewangan RM500 untuk kakitangan awam Gred 56 dan ke bawah.
  111. Bantuan Khas Kewangan RM250 untuk pesara kerajaan dan termasuk veteran yang tidak berpencen.

Semoga Intipati Bajet 2020 yang akan dibentangkan kali ini mampu mengembirakan semua warga Malaysia.

Siaran Langsung Pembentangan Bajet 2020 Online.


Hari ini akan berlangsungnya pembentangan Belanjawan 2020 di Parlimen bermula jam 3 petang.

Berikut dikongsikan pautan siaran langsung bagi anda yang ingin mengikuti pembentangan bajet 2020 secara LIVE.

Dalam belanjawan sebelum ini Kerajaan lebih memfokuskan:
  1. Melaksanakan Reformasi Institusi
  2. Memastikan Kesejahteraan Rakyat 
  3. Memupuk Budaya Negara Keusahawanan 
Bagaimana pula dengan Belanjawan 2020 nanti?

Rakyat semestinya inginkan lebih banyak bantuan kerajaan disalurkan terutama Bantuan Sara Hidup yang ternyata mendapat sambutan dalam kalangan golongan B40.

Mengikut kaji selidik dalam talian dijalankan membabitkan lebih 7,000 responden, rakyat mahukan inisiatif bagi mengurangkan beban kos sara hidup, lebih peluang meningkatkan taraf hidup dan bantuan apabila dilanda musibah.

Bagi golongan belia pula, responden mendesak kerajaan memudahcarakan peluang pekerjaan Latihan Teknikal dan Vokasional Malaysia (TVET), menyediakan insentif untuk pelatih dan perantis membina peluang menimba pengalaman bekerja serta penambahbaikan program pembangunan kemahiran dan insan.

SIARAN LANGSUNG BELANJAWAN 2020

Pembentangan Belanjawan 2020 boleh ditonton secara langsung di Facebook atau YouTube rasmi Kementerian Kewangan.

Anda juga boleh menonton pembentangan ucapan Bajet 2020 secara online menerusi video dibawah atau pautan berikut:



TV3: TV3 Online

Loading...

Wednesday, 9 October 2019

Sarapan Percuma Bermula Tahun 2020 Untuk Murid Sekolah Rendah.


Berdasarkan kajian hampir 46 peratus kalangan pelajar sekolah baik pelajar sekolah rendah mahupun sekolah menengah tidak mengambil sarapan pagi.

Ini satu berita yang kurang menyenangkan untuk sistem pendidikan di Malaysia.

Ramai yang mengambil remeh tentang perkara ini. Ada yang juga ibubapa yang kurang berkemampuan untuk menyediakan sarapan yang secukupnya untuk anak masing-masing.

Dengan kekurangan zat yang secukupnya tanpa mengambil sarapan pagi, membuatkan ada pelajar berasa letih dan kurang bertenaga untuk belajar di sepanjang hati.

Oleh sebab itu, kerajaan melalui Kementerian Pendidikan Malaysia mengumumkan satu program yang cukup baik dipanggil sebagai Program Sarapan Percuma 2020 (PSP).

Skim sarapan percuma 2020 ini, akan mula dilaksanakan seawal musim persekolahan Januari 2020.

6 Maklumat Penting Program Sarapan Percuma 2020

1. Akan melibatkan 2.7 juta pelajar sekolah rendah dan pelajar bantuan kerajaan di Malaysia.

2. Murid akan diberikan sarapan yang merangkumi khasiat dan kalori yang cukup bagi membolehkan pelajar memulakan sesi persekolahan dengan bertenaga.

3. Tidak kira anda datang dari keluarga golongan B40, anak orang kaya, anak orang Cina, Melayu, India, Dusun dan Iban, semuanya layak menerima sarapan ini.

4. Tetapi, anda akan diLARANG untuk mengambil sarapan percuma ini JIKALAU anda datang lewat ke sekolah.

5. Program yang cukup baik ini akan bermula setiap hari persekolahan bermula pada pukul 7 pagi hingga 8.30 pagi untuk sesi pagi, manakala untuk sesi petang makanan percuma ini akan bermula dari jam 12 tengahari hingga 4 petang.

6. Program ini tidak melibatkan pelajar sekolah menengah dan pelajar prasekolah.

Cadangan Penambaikan

Terdapat beberapa kebimbangan dengan program sarapan percuma ini, antaranya ialah:

1. Ibubapa berharap makanan berkualiti dan berkhasiat dihidangkan kepada anak-anak mereka walaupun program ini adalah makanan percuma.

2. KPM perlu selalu turun padang untuk tujuan pemantauan penyediaan makanan melibatkan kontraktor yang telah pun dipilih untuk penyediaan makanan.

Jangan sesekali menggunakan satu dua syarikat sahaja untuk menjadi pembekal kepada program ini.