Wednesday 12 April 2017

Benarkah Hidup Di Zaman Mahathir Lebih Senang? Lelaki Ini Buktikan Dengan Slip Gajinya...

Tags



Penyata gaji saya dari tahun 1992-1995.

Kalau sudi baca bacalah. Kalau tak sudi abaikanlah.

Beginilah nasib kami para guru ketika sambung belajar pada tahun 1992-1995, UTM Skudai. Dulu tidak ada tawaran sambung belajar kepada kakitangan kerajaan dengan bergaji penuh seperti sekarang, hanya dibenarkan separuh gaji atau letak jawatan.

Gaji pokok ketika itu RM1115.00 adalah gaji setelah berkhidmat selama 15 tahun tanpa ada kenaikkan gred atau kenaikkan tangga gaji. Gaji separuh ketika sambung belajar adalah sebanyak RM557.50 tambah Elaun Khidmat Awam sebanyak RM57.50 = RM615.00.

Dalam keadaan terdesak begini pun cukai pendapatan dipotong lagi sebanyak RM36.00, kemudian bayaran balik pinjaman perumahan sebanyak RM473.47 dipotong (permohonan untuk menangguhkan bayaran perumahan untuk selama pengajian ditolak).

Potongan Tabung Haji dan Angkasa sebanyak RM59.00. Dan jumlah potongan adalah sebanyak RM568.47 dan baki yang tercatat pada slip gaji hanya tinggal RM46.53.

INILAH GAJI AKU SELAMA TEMPOH PENGAJIAN

Memang tidak lojik dik akal dengan gaji sebanyak ini boleh menyara kehidupan di kampus (kos hidup di Johor Baru memang sedia maklum sudah tinggi ketika itu) dan menyara keluarga. Sudah pastilah hutang keliling pinggang, antaranya buat pinjaman daripada Bahagian Biasiswa Negeri Kedah dan lain-lain.

Kos pengajian bukannya murah semua perkara memerlukan duit. Ketika itu belum ada PTPTN, kalau masa itu dah ada pasti aku akan pohon dan pasti akan ku bayar balik.

Kalau budak-budak hari ini merasa mereka terbeban sangat di Universiti maka sedarlah kami yang dahulu merasakan hal ini.

Alhamdulillah berkat kesabaran isteri dan anak-anak yang sanggup berkorban maka semuanya berjalan dengan baik.

Oleh Onwi Hj Harun

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon