Tuesday 20 June 2017

Anak Bekas Wakil Rakyat Umno Jadi Imam Wanita Di Masjid 'Liberal' Jerman.

Tags



Sebuah masjid 'liberal' dilaporkan baru dibuka di Berlin, Jerman sejak minggu lalu. Namun apa yang mengejutkan, salah seorang imam wanita yang dilapor menjadi imam kepada jemaah lelaki dan wanita ketika bersolat merupakan anak perempuan kepada seorang bekas Wakil Rakyat Umno, Tan Sri Abdul Khalid Awang Osman.


Perbuatan Ani Zonneveld atau juga dikenali sebagai Zuraini Tan Sri Abdul Khalid mengimamkan jemaah yang bersebelahan dan bercampur lelaki dan wanita di Masjid Ibnu Rushd-Goethe itu mendapat kecaman pelbagai pihak.

Dilaporkan ketika solat Jumaat pada 16 Jun lalu, Zuraini turut menjadi bilal dengan melaungkan azan di masjid tersebut.

Bapa Zuraini adalah bekas ahli parlimen Umno/Perikatan Kota Setar Utara (1958-1964) dan pernah dilantik menjadi Menteri Muda Kementerian Luar Bandar.

Portal suaraislam melaporkan, jemaah wanita di masjid ini dibenarkan untuk tidak menutup aurat ketika menunaikan solat, sama ada menggunakan jilbab, mukena atau lain-lain.

Menurut portal itu lagi, pengasas masjid tersebut, Seyran Ates mendakwa masjid ini didirikan untuk menunjukkan Islam yang humanistik, sekular dan liberal.


Masjid yang diasaskan oleh tujuh individu itu merupakan masjid ke 88 didirikan di ibu negara Jerman, ia terletak di tingkat tiga sebuah bangunan gereja Protestan.

Semua penganut mazhab di dalam Islam termasuk Syiah, Sufi, dan Alawi, dibenarkan untuk bersolat di masjid tersebut. Golongan gay dan lesbian juga dilapor diizinkan untuk bersolat.

Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon