Wednesday 28 June 2017

'Makcik Nak Apa-apa Lagi, Ambillah, Tak Payah Tanya Harga, Saya bayar...'




Jumpa seorang makcik ni semalam menjelang maghrib. Dia ambil 3 apollo coklat dan dgn nada kebimbangan ditanya harga utk 3 apollo. Mungkin bimbang wang tidak cukup.

Naluri kemanusiaan rasa seperti ada yang tidak kena kebetulan ada wang baki lagi.

Terus ditanya, "Makcik nak apa apa lagi, ambillah, tak payah tanya harga, saya bayar". Makcik dengan nada perlahan dan sayu "Kalau boleh makcik nak beras"...

Allah. Tersentap jiwa. Dalam hati sah ni apollo dia beli utk dia bertahan perut makan malam.

"Takpe makcik, ambillah yang mana makcik nak, gula dan minyak dah ada? "

Lalu makcik ni berjalan mengambil gula dan minyak.

Diucapnya terima kasih dan kata katanya "Hanya Tuhan boleh balas" membuat hati tersentap dan sebak. Lihat mata makcik bergenang air mata, hati terus turut serta menangis. Sebelum keluar kedai. Sempat hulur duit raya "Selamat Hari Raya, Semoga Allah mudahkan makcik"

Siapa sangka pada hari raya ketiga. Masih ada insan yang juadah malam hanya Apollo dan beras pun tiada. Allah. Satu tarbiyah jiwa. Alhamdulillah. Tq Allah.


Kita raya, bkn kita seorang nk gembira. Jenguk2 juga rmh usang, x ckup dgn prasangka baik shja. Pesanan utk diri sendiri.

#Makcik ambo terjumpa di kedai runcit, tak sempat nk tanya alamat bagai. dalam keloratan, tak terpikir nak ambik nama dan sbgainya. Mohon jgnlah tanya alamat dan kawasan. Sbb ambo kne g cr dlu pakai gmbr asal. Tq...

via Syafiq Rasidi

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon