Friday 17 November 2017

Ahmad Maslan Naik Angin Di Twitter Gara-gara Infografik Fitnah Bodoh Tular Di FB.

Tags




Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Ahmad Maslan menafikan pernah mengeluarkan kenyataan mendakwa kerajaan menaikkan harga minyak untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.

Kenyataan yang tular dilaman sosial sejak kenaikan harga minyak minggu ini disifatkan Ahmad sebagai 'fitnah bodoh'.

"Infografik yang disebar ini fitnah bodoh. Dahlah fitnah, bodoh pula," tegasnya dipetik laman mikro twitter peribadinya.

Harga petrol pada minggu ini dijual dengan harga RM2.38 sen seliter bagi RON95, dan RM2.66 sen seliter bagi ROn 97 - kenaikan tujuh dan enam sen.

Sementara itu, harga diesel meningkat sebanyak lima sen kepada RM2.25 seliter, mencecah paras tertinggi baru di bawah sistem apungan yang diperkenal Mac lalu.

Harga jualan minyak ditetapkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) secara mingguan berdasarkan nilai purata harga minyak dunia pada minggu sebelumnya.

Kata Ahmad, beliau bertugas di MITI yang tidak mempunyai kena mengena dengan penetapan harga minyak bagi pasaran Malaysia.

"Saya tak pernah sebut kenyataan ini. Apahal saya nak sebut tentang harga minyak, bukan bawah MITI. Harga minyak Malaysia ikut harga minyak dunia, bukan kerajaan yang naik atau turunkan," katanya.

Justeru beliau menggesa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia menyiasat dan menangkap penyebar fitnah berkenaan.

"Saya telah memaklumkan pihak #SKMM agar mengambil tindakan terhadap fitnah yang disebarkan ini. Pegawai saya juga akan membuat laporan Polis, #PDRM.

"Kita mesti #PerangiFitnahMediaSosial #SemakSebelumSebar juga #FikirSebelumTular. Saya harap mereka yg terlibat akan diambil tindakan," tweet beliau lagi. - Malaysian Digest

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon