Wednesday 6 June 2018

Jumat Serah Dokumen Berkaitan Salah Guna Kuasa Musa kepada SPRM.

Tags



Azhar (kanan) dan Jumat (kiri) ketika sidang media berkenaan. - Gambar Oleh Alex Mairin

KOTA KINABALU: “Saya telah laporkan kepada SPRM berhubung salah guna kuasa Tan Sri Musa Aman dalam pemberian tanah kepada anak saudaranya.”

Demikian ditegaskan Mantan Ahli Parlimen Sepanggar, Datuk Jumat Idris hari ini, yang mendedahkan beberapa penyelewengan yang dibuat oleh Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah, Tan Sri Musa Aman semasa menjadi Ketua Menteri.

Menurut Jumat, Musa telah telah meluluskan beberapa projek berkaitan pemilikan tanah kepada ahli keluarganya dan ini adalah bercanggah dengan perundangan dan jelas menunjukkan ahli politik itu menyalahgunakan kuasa beliau.

“Untuk makluman ada beberapa kawasan yang telah dipohon oleh anak anak saudara Tan Sri Musa Aman, sebagai contoh di dekatlampu isyarat Rampaian seluas 7 hektar telah diberikan kepada anak saudara dia dan satu lagi lima ekar dekat Likas Square.

“Likas Square ini sepatutnya dia state rezab dia bukan state land, juga diberikan kepada anak saudara dia dan all the document with me dan ini sepatutnya tidak boleh dilalukan kerana state rezab ini dia untuk state agency punya development,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media dalam Majlis Berbuka Puasa di Kediamannya, di Likas, pada Rabu.

Jumat menyatakan, beliau telah menyerahkan dokumen berkaitan penyalahgunaan kuasa itu kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) bulan lalu untuk diambil tindakan.

Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri Karambunai, Azhar Matussin.

Jumat turut mendedahkan satu lagi kes melibatkan penanaman kelapa sawit seluas 40,000 ekar yang mana tanah itu sebelum ini milik Yayasan Sabah tetapi ditukar kepada rezab negeri yang seterusnya diserahkan kepada satu syarikat untuk melaksanakan penanaman kelapa sawit.

Katanya, pihak berkuasa harus melakukan siasatan terhadap pemilik syarikat yang diberikan keistimewaan ‘luar biasa’ dalam mengendalikan projek tanah di negeri ini.

“Saya difahamkan bahawa kawasan ini telah ditukarkan kepada state rezab land dan selepas ditukar kepada state land didapati bahawa sudah ada individu pemilik syarikat yang kini sudah pun fully planted dan ditanam dengan kelapa sawit seluas 40,000 ekar.

“Kita mahu tahu siapa dia individu ini, pemilik-pemilik syarikat ini yang telah diberikan keistimewaan untuk menempatkan 40,000 ekar kawasan pertanian.

“Dan sudah tentunya kita berminat untuk mengetahui latar belakang pemilik syarikat ini yang dilihat begitu berkeupayaan membangunkan tanah seluas 40,000 ekar dalam waktu yang singkat,” katanya.

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon