Sunday 29 July 2018

Peminjam Gagal Bayar PTPTN Diisytiharkan Muflis Dan Disenaraihitam.

Tags




SEGAMAT: Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik) menyuarakan kebimbangan terhadap pandangan bercanggah antara Menteri Pendidikan dan timbalannya berkaitan isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Presidennya, Normala Sudirman berkata, sebelum ini Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik membuat pengumuman bahawa peminjam PTPTN yang memiliki pendapatan di bawah RM4,000 sebulan diberi kelonggaran pembayaran pinjaman.

“Namun, ia bercanggah pula dengan kenyataan yang dibuat oleh timbalannya, Teo Nie Ching apabila beliau mengatakan peminjam yang gagal melunaskan pembayaran akan diisytiharkan muflis dan disenaraihitamkan Imigresen Malaysia.

“Kenyataan terkini antara dua individu yang bercanggah seperti ini bukan sahaja dianggap memungkiri janji, tetapi akan mengelirukan rakyat terutama pengundi muda yang pasti menganggap diri mereka telah tertipu,” katanya.

Normala berkata, kerajaan dan Kementerian Pendidikan juga digesa agar lebih cermat dalam membuat kenyataan dan melahirkan pandangan agar dilihat tidak bercanggah antara satu sama lain walaupun dalam kementerian atau jabatan yang sama.

Katanya, ini kerana tindakan tersebut tidak baik untuk masa depan rakyat yang mengharap pembelaan berkaitan isu pinjaman PTPTN ini.

“Pendidik sentiasa menyokong apa sahaja usaha murni demi kebaikan masa depan pendidikan anak bangsa. Bagaimanapun jika ada kepincangan warga pendidik tidak akan teragak-agak untuk menyuarakan bantahan dan pandangan demi keharmonian negara,” katanya.

BACA INI JUGA:
Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon