Tuesday 21 March 2017

'Saya Hampir Kehilangan Anak Berusia 9 Bulan Kerana Hilang Nafas...'

Tags



Jika anak sakit sudah tentu ibu bapa agak menjadi risau dan gelisah kerana tidak mahu sesuatu yang buruk berlaku kepada anak mereka. Ada yang panik dan tidak tahu untuk berbuat apa-apa. 


Oleh kerana itu, ibu bapa juga harus mengetahui teknik-teknik bantuan pernafasan dan sentiasa tenang ketika menghadapi situasi yang tidak diingini. Seorang ibu Puan Zuraihan Selina Suharin berkongsi kisah yang terjadi pada anaknya sehingga hampir meragut nyawa anak mereka. 

Guys... I almost lost my 9mo daughter Janna semalam.. Janna tiba2 menangis di bilik main dengan Yaya...bila saya masuk bilik Janna meniarap di lantai tak bergerak. Saya terbalikkan dia..tengok dah biru. 

First came into my mind was CPR.. so buat la CPR.. still x sedar, saya panik. Saya angkat Janna tepuk belakang Janna.. masih tidak sedarkan diri...time ni saya start menangis..sambil cuba bangunkan Janna..menjerit2 panggil bibik..bibik baru habis smyg Ishak, berlari Dari bilik..Janna dipeluk dan didukung sambil ditepukkan lagi di belakang Janna..saya masa tu suda terduduk menangis ... x mampu buat apa2..

Tiba2 terdengar Janna terbatuk dan menangis...Ya Allah..betul2..saya igt Janna suda tiada.
Bila jumpa doc di hospital, doc explained nothing serious.. Katanya ni Breath Holding Spell, Hilang napas kejap..then Akan ok balik....di kepala saya ni igtkan Sawan Tarik sebab janna baru baik dr demam panas..rupanya bukan..

Sy explain apa sy buat di rumah bila Janna tiba2 passed out.. doc explained.. mmg CPR and tepuk belakang tu yg membantu... CPR utk bekalkan oksigen ke badan... paling penting otak..kalau x buat within 5 mins leaps kejadian...baby boleh jadi "suda tiada" so smlm..CPR x jalan, kena usaha tepuk2 atau kejutkan baby sampai bangun..

Ni semua dalam 2 min punya kejadian saja. Tolong tolong... belajar CPR..sy buat CPR cara yg salah..sepatutnya utk baby..kena pastikan mulut kita..cover mulut dan hidung baby..pastu dihembus sekali..

I'm just a lucky mother semalam..I thought I had lost her... hari ini saya peluk Janna tu dengan pelukan luar biasa..guys belajar lah CPR for kids...and make sure ada phone no CARELINE, setiap hospital Ada rasanya..benda macam pengsan ni, kalau tunggu ambulance semalam.. nauzubillah.. dgn call ni nurse Ada di talian bagi guide macamana mau handle kes sebegini.. and saya xtau pun Ada benda ni..

Hanya kawan terdekat sy share pasal kejadian ni malam tadi..tapi I feel want to extend it to everyone of you bcos this is real. Hanya sebab menangis saja.. boleh pengsan/berhenti bernafas..! saya baru tau Ada sakit macam ni!

Since Janna jadi camni.. doc advised..kalau nangis Cepat pujuk..and calm her down cepat2.. huhuhu...tu saja solution for now...and she said, once suda terjadi...boleh jadi lagi.. 
Masih trauma. Mohon anak-anak kita sentiasa dilindungi olehNya. Amin..

Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon