Sunday 2 April 2017

AWAS!!! Jika Sesiapa Ada Benjolan Ini, Ianya Amat Merbahaya. Tetapi Ianya Boleh Dihilangkan Dengan Sekelip Mata Hanya Dengan Menggunakan...



Pembengkakan kelenjar getah Bening akan menyebabkan benjolan pada badan kita. Pembengkakan kelenjar getah bening disebabkan oleh jangkitan virus, seperti demam kelenjar dan Campak Jerman. Kelenjar ada pada semua badan dan bahagian terpenting dari sistem imun tubuh. Kelenjar yang bengkak akan terasa lembut dan mengakibatkan rasa sakit. 

Awas pembengkakan kelenjar getah bening 

Biasanya bengkak berlaku di leher, bawah dagu, ketiak, pangkal paha dan telinga. Kelenjar getah bening adalah gumpalan rangkaian yang ukurannya sama dengan biji kacang. Kelenjar getah bening iaitu tempat berkumpulnya sel darah putih.

Manfaat kelenjar untuk tubuh iaitu menapis limfatik agar boleh hentikan pembiakan bakteria kepada semua bahagian badan. Pembengkakan kelenjar getah bening boleh juga disebabkan oleh penyakit kanser atau auto imun.

Pembengkakan memanglah boleh sembuh sendiri apabila keadaan tubuh anda sudah sihat. Tetapi, untuk mengelak supaya tak jadi lebih banyak penyakit serius lebih baik di hilangkan saja. 

Berikut langkah menyingkirkan pembengkakan kelenjar getah bening:

1. Menggunakan bawang putih

Di dalam bawang putih ada kandungan zat anti mikrob dan bahan-bahan anti keradangan. Hingga, begitu sesuai digunakan untuk kurangkan bengkak kelenjar getah bening. 

Langkahnya, haluskan bawang putih, lalu oleskan di bahagian tubuh yang bengkak sambil di urut. Ulangilah langkah ini sehari-hari hingga bengkaknya berkurang atau hilang.

2. Tuamlah dengan air hangat

Air hangat berguna untuk membantu melancarkan pengaliran darah pada tubuh dan boleh melembutkan tisu kulit.

Dengan menuam bahagian tubuh yang bengkak, pasti dapat menyembuhkan tonjolannya. Apabila aliran darah pada tubuh lancar, sel darah takkan lagi menggumpal di kelenjar getah bening.

3. Manfaatkanlah madu

Pasti kamu sudah tahu tentang khasiat madu untuk kesihatan tubuh. Madu iaitu ubat semulajadi yang dapat mengatasi segala jenis penyakit, termasuk juga mengatasi pembengkakan kelenjar getah bening. 

Kerana di dalam madu mengandungi zat anti keradangan yang ampuh melawan keradangan. Langkahnya, minumlah madu dengan cara teratur sehari-hari dan sapukannya di bahagian yang bengkak.

4. Manfaatkanlah gabungan kunyit dan susu

Gabungan susu dan kunyit mengandungi zat anti keradangan. Jadi ianya boleh menyembuhkan pembengkakan kelenjar getah bening. 

Langkahnya, kisar kunyit seperlunya saja. Lalu buat satu gelas susu. Lalu, peraslah kunyit yang sudah halus dikisar dalam susu. Minumlah ramuan itu dengan cara teratur sampai keradangan atau bengkak hilang dari tubuhmu.

5. Menggunakan kulit manggis

Kulit manggis kaya dengan anti-oksidan yang boleh mencegah radikal bebas. Selain itu dapat pula melemahkan sel kanser dan sel yg tak diperlukan oleh tubuh. Sehingga boleh menyingkirkan lebam akibat pembengkakan kelenjar getah bening. 

Langkahnya, buat jus kulit manggis seperlunya, lalu makanlah. Atau pengambilan ekstrak kulit manggis secara teratur.

Ketahuilah tanda-tanda bengkak kelenjar yang menyebabkan penyakit serius. Perhatikan tanda-tanda di bawah ini, perhatikan baik-baik benjolan yang ada pada tubuhmu.
  • Unjuran tak merasa sakit ketika disentuh. Namun ketika di tekan jadi semakin keras dan jadi membesar.
  • Bengkak kelihatan tanpa ada ada sebabnya, walaupun sesungguhnya tubuh dalam keadaan sihat.
  • Pembengkakan sudah berlangsung selama 2 minggu dan tak kunjung hilang.
  • Pembengkakan juga disertai dengan demam yang tidak beberapa sembuh.
  • Berat badan alami penurunan selama benjolan itu ada.
  • Sakit pada kerongkong.
Bila anda rasakan ketulan yang seperti tanda-tanda di atas, lebih baik apabila memeriksakannya ke doktor. Mungkin benjolan itu petanda panyakit yang lebih serius. Seperti pembentukan abses dan jangkitan aliran darah yang berisiko untuk kesihatan tubuh anda.

Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon