Monday 12 June 2017

Tular Daging Babi Dijual Sebagai Daging Lembu Segar Di Kedai Acheh Semenyih.

Tags



Tular penjualan daging babi yang didakwa sebagai daging lembu segar di kedai Acheh Semenyih Impian berdekatan dengan kawasan Kajang.


Menerusi perkongsian pengguna Facebook, Nordin Mat mendakwa perkara itu tidak dapat dibezakan jika pelanggan yang tidak tahu mengenai penjualan daging babi tersebut.

“Saya rasa ia bukan kes terpencil dan banyak lagi kes macam ni mungkin. Harga daging babi jauh lebih murah berbanding daging lembu segar...perbezaan hampir RM10 sekilogram. Peniaga yang kabur mata dengan wang terutama peniaga yang jenis tak kenal halal haram akan sanggup melakukannya.

“Bekalan daging lembu segar sangat susah nak dapat sekarang sebab bekalan lembu tempatan disimpan untuk raya puasa nanti dan raya korban manakala lembu import sangat berkurangan kerana harga lembu thai dan Australia disamping pertukaran yang mahal sangat kurang di import.

“Rata rata pengguna di Malaysia bukan kenal sangat perbezaan antara daging lembu kambing kerbau biri biri rusa dan babi...kebanyakan main belasah saja letak semua tanggungjawab pada halal Jakim kononnya.

“Semua ni akan semakin runcing kerana industri penternakan ruminan tempatan tidak berkembang baik, layu di ditengah jalan...balik balik nak bail out Proton dan MAS saja berbillion RM, penternakan lembu kambing dipinggirkan,” tulisnya.

Setakat mana kesahihan dakwaan ini tidak diketahui namun rata-rata netizen mahu ia disiasat.

Tambahnya, banyak lagi sebab jika mahu disenaraikan. Ia perlu bergantung kepada pengguna jika tidak sengaja termakan daging babi.

Sementara itu, menerusi ruangan komen pelayar menyifatkan perkara itu tidak sepatutnya berlaku dan rata-ratanya mengecam kedai tersebut.

“Kalau kedai tu jual babi lalu ke orang nak beli daging lembu . Kalau dah jual babi yang haram …. daging lembu tu halal tak cara sembelih . Bab ni pon kene tengok juga...kalau babi pun boleh jual” kata Nurul Nabila.

Menurut Mil oyg “Katanya kedai tak asing kan daging babi dengan daging lembut!?!?!?!?! Kepala cendawan ko…Masalahnya apa motif ko jual daging babi sekali!!!!??? Kedai tempat ko buka tu semua cina duduk ke?,” tulisnya.

Sementara itu, ramai juga yang menasihatkan agar orang ramai lebih berhati-hati membeli dan memilih daging bagi mengelakkan tertipu membeli daging babi.- SuaraTV

Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon