Thursday 28 September 2017

Pengemis Ini Diberi Wang Oleh Seorang Lelaki Tapi Beliau Berkata Seperti Ini...Jawapannya Sangat Mengejutkan!

Tags



Ada seorang teman baik menceritakan kisahnya. Dia bernama Rudi. Petang itu dia menemani isteri dan seorang anak perempuannya membeli-belah keperluan rumah bulanan di sebuah pusat membeli belah. Selepas membayar, tangan-tangan mereka sarat dengan tas plastik barangan.


Baru saja mereka melangkah keluar dari pasar raya, isteri Rudi dihampiri seorang pengemis wanita bersama-sama seorang budak perempuan kecilnya. Pengemis wanita itu berkata pada isteri Rudi, "Beri kami sedekah, Bu!". Isteri Rudi kemudian membuka dompetnya dan dia menghulurkan selembar wang kertas berjumlah 1000 rupiah.

Pengemis wanita itu lantas menerimanya. Ketika tahu jumlahnya tak memenuhi keperluan, dia kemudiannya menguncupkan jari-jarinya menghadap ke mulutnya. Lalu pengemis itu memegang kepala anaknya dan sekali lagi dia mengarahkan jari-jari yang terkuncup itu ke mulutnya, seakan dia menginginkan berkata, "Aku serta anakku ini telah berhari-hari tak makan, tolong berikan kami penambahan sedekah untuk dapat beli makanan!". 

Melihat isyarat pengemis wanita itu, isteri Rudi juga membalas isyarat dengan gerak tangannya seolah-olah berkata, "Tidak...tak, saya akan tidak memberikan sedekah untukmu!". Ironinya walau tak memberikan sedekahnya, isteri serta anak perempuannya menuju ke satu gerai makanan untuk beli makanan ringan.

Pada masa yang sama Rudi berjalan ke arah ATM untuk mengecheck baki akaunnya. Masa itu memanglah tarikh gaji, kerana itu Rudi mahukan mengecheck baki akaun dia. Di depan ATM, dia masukkan kad ke dalam mesin. Dia tekan segera butang MAKLUMAT BAKI. Tidak lama kemudian nampak sebahagian digit angka yang bikin Rudi melemparkan senyuman kecil dari mulutnya. Ya, duit gajinya telah masuk kedalam akaun.

Rudi menarik beberapa duit dalam bilangan berjuta-juta rupiah dari ATM. Pecahan beberapa ratus ribu berwarna merah saat ini telah menyesakkan dompetnya. Ada satu keping duit berwarna merah juga, tetapi ini duit bernilai 10 ribu yang dia tarik dari dompet. Duit itu lalu dia ganda kecil untuk sharing dengan wanita pengemis yang tadi memohon penambahan sedekah.

Masa pengemis wanita lihat nilai duit yang di terima, begitu girangnya dia. Dia juga mengucap syukur pada Allah serta berterima kasih pada Rudi dengan kalimat-kalimat penuh kesungguhan: 

Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah...terima kasih, Pak! Mudah-mudahan Allah memberi rezeki berlipat untuk ayah serta keluarga. Mudah-mudahan Allah berikan kebahagiaan lahir dan batin untuk ayah serta keluarga. Diberikan kurnia keluarga sakinah, mawaddah wa rahmah. Rumah tangga serasi serta anak-anak yang soleh serta solehah. Mudah-mudahan ayah serta keluarga juga di beri kedudukan yang terhormat nantinya kelak di syurga. 

Rudi tak menyangka yang dia bakal mendengar ucapan yang demikian mengharukan. Rudi menduga kalau pengemis wanita itu cuma bakal mengucap terima kasih saja. Tetapi, apa yang disampaikan oleh wanita pengemis tadi sungguh bikin Rudi tersentap dan membisu. Terlebih ketika sekali lagi dia dengar wanita itu berkata pada anak perempuan kecilnya, "Alhamdulillah pada akhirnya kita dapat makan juga...!" Deggg...!! Hati Rudi berdegup begitu kencang. Rupanya wanita tadi sungguh mengharapkan penambahan sedekah supaya dia serta anak perempuannya boleh makan.

Sejurus lepas mata Rudi mengekori kepergian mereka berdua yang lari menyeberang jalan, lalu masuk ke satu warung makanan untuk makan di sana. Rudi masih terdiam serta terpana ditempat itu. Sampai isteri serta anak perempuannya kembali pada serta keduanya menyapanya. Mata Rudi saat ini mulai berkaca-kaca dan isterinya perasaan tentang itu. "Ada apa Pak?" Isterinya ajukan soalan.

Dengan nada yang agak berat serta tergagap Rudi menerangkan: 

Aku baru sahaja memberikan sedekah pada wanita tadi sejumlah 10 ribu rupiah! 

Awalnya isteri Rudi tidak besetuju ketika Rudi berikan penambahan sedekah pada pengemis wanita itu. Tetapi Rudi lalu meneruskan kalimatnya:

Bu..., saya berikan sedekah padanya cuma segitu. Masa menerimanya, dia berucap hamdalah berulang-kali dan bersukur pada Allah. Tak itu saja, dia mendoakan saya, mendoakan dirimu, anak-anak serta keluarga kita. Panjaaaang sekali dia berdoa! Dia cuma terima kurnia dari Allah swt sebanyak 10 ribu sahaja telah sedemikian hebatnya bersyukur. Walau sebenarnya saya terlebih dulu lihat di ATM waktu saya mengecheck baki serta nyatanya disana ada jumlah yang mungkin saja beberapa ratus malahan juga beberapa ribu kali ganda daripada 10 ribu rupiah. Waktu lihat baki itu, saya cuma mengangguk-angguk serta tersenyum. 

Saya terlupa bersyukur, serta saya lupa berucap hamdalah. Bu..., saya malu pada Allah! Dia terima cuma 10 ribu demikian bersyukurnya dia pada Allah serta berterima kasih kepadaku. Bila memanglah sekian, siapakah yang layak masuk kedalam syurga Allah, adakah dia yang terima 10 ribu dengan syukur yang mengagumkan, atau mungkin saya yang terima jumlah semakin banyak dari itu tetapi sedikitpun saya tidak berucap hamdalah. Rudi mengakhiri kalimatnya dengan nada yang tersekat-sekat serta sebahagian bulir air mata yang menitis.

Isterinya juga jadi lemas sesudah mengerti begitu sehingga kini kurang bersyukur sebagai hamba. Ya Allah, ampunilah kami beberapa hamba-Mu yang sering lupa atas semua nikmat-Mu.

Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon