Tuesday 3 October 2017

Ramai TAK TAHU!!! Beginilah Cara Polis Indonesia LUCUTKAN JAWATAN Polis Yang Lakukan Kesalahan.

Tags



INDONESIA: Pengakhiran karier seorang anggota polis berpangkat koperal, Taufik Hidayat apabila dikenakan tindakan lucut jawatan dalam satu majlis upacara khas yang diadakan secara terbuka di Riau, Indonesia baru-baru ini.


Bekas anggota yang berkhidmat di Daerah (Polda) Riau itu didapati bersalah bagi kesalahan memiliki dan mengedar dadah jenis Syabu seberat 1.5 kilogram(kg), 500 biji pil ekstasi/H5 pada pertengahan bulan lalu.

Dalam upacara yang diketuai Inspektor Jeneral Zulkarnain Adinegara, Taufiq dilihat mengalirkan air matanya ketika melakukan tabik hormat terakhir sebagai anggota polis sebelum diminta menanggalkan seragam polis.

“Ini merupakan satu hukuman kepada anggota yang sewenang-wenangnya melanggar peraturan dan integriti anggota polis Indonesia.

“Saya minta saudara Taufik agar berubahlah dan perbanyakkanlah ilmu agama agar menjadi seorang manusia yang lebih baik,” kata Zulkarnain dalam upacara berkenaan kepada Taufik.

Taufik kemudian menyarungkan baju jenis batik sebagai simbolik menunjukkan yang lelaki itu kini merupakan seorang marhaen biasa yang tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan anggota polis.

Terdahulu, Taufik yang merupakan anggota polis daripada unit 11 personal Polda Riau menerima surat perlucutan jawatan Pemberhentian Dengan Tidak Hormat (PDTH) dan upacara khas berkenaan turut disaksikan ratusan anggota polis sebagai pengajaran agar tidak mengulangi kesilapannya.

Bekas anggota polis yang telah melalui hukuman penjara 10 bulan itu ditahan pada 14 Ogos lalu sekitar jam 5 petang waktu tempatan di sebuah kawasan perumahan di Wisma Holiday, Jalan Tengku Umar, Selat Panjang.


Ketika ditahan, pasukan polis menyangka Taufik sedang ‘menyamar’ sebagai melakukan siasatan terhadap suspek pengedar dadah yang melibatkan seorang remaja, namun akhirnya terbongkar apabila individu yang ditahan terbabit menceritakan perkara sebenar.


Dalam upacara khas itu juga, seramai 10 anggota polis yang berpangkat Lans Korperal dan konstabel dipecat ekoran kesalahan rasuah dan pecah amanah melibatkan beberapa daerah kecil di sana.

Klik video dibawah:


Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon