Tuesday 14 November 2017

Parti Bunga Raya Semakin Layu.

Tags




Sejak awal penubuhannya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau Parti Bunga sudah pun terlihat akan kepincangannya. Parti yang ditubuhkan oleh puak-puak yang kecewa di dalam UMNO ini berharap agar parti ini akan memberikan impak.

Namun ternyata gagal. Selain ahli atasannya yang penuh ego dan tidak sedar diri, terdapat ahli bawahan yang buta sejarah dan lupa asal usul parti.

Ketika mula-mula ditubuhkan, gambaran yang diberikan ialah Parti Bunga ini bakal mengakibatkan penghijrahan ahli UMNO dengan jumlah yang amat besar.

Namun sebaliknya berlaku. Beberapa hari lalu, ahli Parti Bunga di Batu Gajah telah mengumumkan keluar parti, menyebabkan bahagian berkenaan dibubarkan.

BACA:  PPBM Cawangan Batu Gajah 'TUTUP KILANG' Dah.

Ia adalah siri keluar parti dan mengikut jejak bekas-bekas ahli parti itu yang mengambil tindakan sama iaitu termasuk bekas pengasasnya yang juga bekas Setiausaha Kerja parti, Kamarul Azman Habibur Rahman, Naib Presidennya, Datuk Hamidah Osman dan Anina Saadudin.

Ketika bercakap di sebuah forum anjuran Mykmu, Kamarul Azman mendedahkan betapa Parti Bunga ini adalah sebuah parti yang dipimpin oleh mereka yang tidak jujur dalam matlamatnya. Walaupun beliau adalah pengasasnya, namun Kamarul Azman sanggup tinggalkan parti yang dibantu penubuhannya itu.

Sebab utama mereka ini kecewa adalah kerana penat lelah ahli biasa dipandang remeh oleh pemimpin tinggi yang sesuka hati meletakkan orang mereka menjadi “top dog” di bahagian-bahagian tertentu.

Ini kerana Tun Mahathir Mohamad amat bijak mempergunakan orang jahil dan apa yang beliau lakukan adalah bermati-matian menyerang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan pelbagai dakwaan dan tuduhan tanpa bukti.

Plot dan modus operandi ini adalah untuk mengalihkan perhatian ahli Parti Bunga supaya tidak bertanya mengenai beliau sebaliknya tertumpu kepada “alat” serangan iaitu 1MDB dan perilaku Datuk Seri Najib.

Tipu daya Tun Mahathir adalah untuk menanam kebencian lalu mereka yang membenci tiada ruang di otaknya untuk berfikir sama ada betul atau salah.

Ketika majlis anjuran Parti Bunga sendiri di “Nothing 2 Hide 2”, Ogos lalu, Tun Mahathir gugup dan gagal menjawab soalan mudah, malah memperlekehkan soalan. Inilah yang menyebabkan program itu menjadi kecoh hinggakan kerusi berterbangan dan keadaan menjadi huru-hara.

Selepas episod gelap itu, Kini Tun Mahathir mencabar Datuk Seri Najib untuk berdebat dengannya pada “Nothing 2 Hide 3 ″pula. Maka akan jadilah `Joke of The Year' kerana seseorang yang selalu menjawab tidak tahu, mahu mengajak Perdana Menteri berdebat.

Sudah pastilah Tun Mahathir akan membuat pusingan u. Boleh dikatakan semakin ramai yang telah keluar Parti Bunga dan jumlah itu akan bertambah disebabkan mereka sudah hilang keyakinan kepada parti yang tiada hala tuju itu.

Ramalan kami, Tun Mahathir tidak akan menitis air mata pun jika Parti Bunga dibubarkan. Malah ada suara-suara nakal membisikkan ia adalah kerja sulit pihak tertentu untuk menghalalkan anaknya bertanding di kerusi selamat milik DAP.

Apapun UMNO telah bebas daripada beban memikul biawak hidup. Kini beban itu digalas Parti Bunga dan Pakatan Harapan pula.

Ketika dalam UMNO selama 22 tahun, Tun Mahathir mempergunakan parti itu dan apabila gagal beliau telah menghina serta memaki UMNO. Sebelum ini pembangkang suka menghina dan memperlekehkan pemimpin UMNO, tetapi kini, orang yang mereka caci dan maki dulu, telah menjadi Tuan mereka.

Tulisan:
Beruang Biru
BB661, Rabu
15 November 2017

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon