Thursday 29 August 2019

Kuala Lumpur Perlu Berhenti Minta Kita Rayakan Kemerdekaan Malaya - Dr. Jeffrey Kitingan




KOTA KINABALU: Star Sabah sedang menyeru agar Malaysia mengamalkan sifat perpaduan yang sebenar dan menamatkan sebarang sifat mendominasikan Sabah dan Sarawak.

Presiden parti itu, Datuk Dr. Jeffrey Kitingan berkata di sini bahawa Malaysia tidak mempunyai pilihan lain untuk dapat bergerak maju selain dari menamatkan semua bentuk dominasi atau kekuasaan wilayah.

"Bersempena sambutan kemerdekaan tahun ini, kita juga harus membersihkan negara dari perselisihan dalaman yang disebabkan oleh perjuangan kaum majority yang memperkecil-kecilkan kaum minoriti," kata Dr. Jeffrey. "Kerajaan persekutuan yang baru, yang mendakwa dirinya lebih progresif, berpikiran terbuka dan bijak, harus membuktikan dakwaan itu dengan mengambil tindakan menghukum mereka yang sengaja mengapi-apikan isu perkauman dan agama kepentingan politik."

Ahli Parlimen Keningau dan ADUN Tambunan itu mendesak para pemegang kuasa Negara agar mengiktiraf keunikan ciri-ciri individu dan kepelbagaian kaum dan agama yang ada di Malaya, Sabah dan Sarawak, dan meliat kepelbagaian budaya ini sebagai aset berharga untuk mempromosikan Malaysia sebagai medan perpaduan pelbagai budaya yang harmoni dan maju di mata dunia.

"Iklim sosial semacam itu di Negara ini akan memberi setiap rakyat Malaysia rasa kepunyaan yang kuat," katanya sebagai respon gesaan-gesaan agar Sabah dan Sarawak meraikan kemerdekaan Malayan yang ke-62, dan bukan pula meraihkan tarikh kemerdekaan mereka masing-masing. "Kita mesti memperbetulkan keadaan dan mengakui bahawa Malaysia terdiri daripada Malaya, Sabah dan Sarawak, dengan negeri-negeri Borneo itu yang mempunyai ciri-ciri dan sejarah yang unik.

"Malaysia pada asalnya bertujuan menjadi perkongsian antara negara-negara dan bukan untuk Malaya mengambil-alih sebagai penjajah. Sayangnya itulah yang sebenarnya telah terjadi - dengan Malaya mengambil-alih melalui perancangan licik dengan mengubah nama 'Malaya' kepada 'Malaysia', dan ini telah telah menyebabkan kesahihan persekutuan Malaysia suatu kontroversi dan dan terus dipertikaikan sehingga sekarang.


"Kita sekarang dibebani dengan begitu banyak isu-isu tentang dasar yang tidak konsisten dan sangat rumit untuk diselesaikan, yang utamanya adalah MA63 yang belum dilaksanakan walaupun selepas 55 tahun," tambah Dr Jeffrey. "Oleh kerana manipulasi Malaya pada saat-saat akhir untuk mengubah Malaysia satu rupa penjajahan Malaya terhadap Sabah dan Sarawak, dan menjadikannya negeri-negeri ke-12 dan ke-13 untuk diambil hasil-hasilnya oleh Kuala Lumpur hingga hari ini, dengan kebanyakan hasil mengalir ke Malaya, menyebaban kerugian yang tidak terkira kepada dua negeri-negeri Borneo ini. Sungguh bertuah Singapura yang telah lama meninggalkan Malaysia pada tahun 1965 dan kini telah menjadi negara dunia pertama.

"Malaysia kini berada di persimpangan jalan, di mana kami bertanya secara terdesak, bagaikan domba-domba yang dibawa untuk disembelih, sama ada kami harus terus bertahan dengan keadaan sekarang atau menghadapi kenyataan dengan keputusan nekad dengan berkata, 'Cukuplah penderitaan kami!' dan menuntut agar ketidakadilan diperbetulkan, atau demi hidup atau mati, melangkah pergi dan berkata, 'Kami tidak lagi dapat menahan kesengsaraan ini!'"

Dengan tidak lagi berselindung dengan kata-katanya yang diplomatik selepas bertahun-tahun menyuarakan kekecewaan di Sabah dan Sarawak, Dr. Jeffrey berkata Kuala Lumpur tidak lagi seharusnya terkejut apabila rakyat Malaysia di Borneo menjeritkan slogan "Sabah untuk Sabahan" dan "Sarawak untuk Sarawakian".

"Rakyat di kedua-dua negeri tidak lagi takut untuk melaungkan tuntutan mereka kerana selama lebih setengah abad, Kuala Lumpur telah memaksakan kehendak dominannya terhadap pemimpin Sabah dan Sarawak, bukan hanya dalam bidang ekonomi tetapi juga dalam agama, bahasa, politik dan secara terang-terangan melaksanaan program untuk mengubah keseimbangan kaum di Sabah agar Sabah menjadi negeri majoriti Melayu. Pegawai-pegawai pentadbiran juga sebahagian besarnya dilantik sebagai orang Melayu.


"Jika trend ini berterusan desakan untuk mahu *merdeka sendiri* atau *berpisah dari persekutuan, akan bertambah kuat sehingga ia akan berkumandang ke seluruh dunia. Jelas sekali, usaha yang begitu lama untuk menjalin perpaduan nasional melalui Jabatan Perpaduan Negara telah menjadi satu kemunafikan dan kini tidak bererti sama sekali.

"Jadi apakah penyelesaian segera? Pemimpin-pemimpin KL mesti berhenti memaksakan kehendak mereka di Sabah dan Sarawak. Hentikan mengeksploitasi kedua-dua negara sebagai wilayah jajahan dan mulailah mengiktiraf sejarah, budaya, hak, autonomi, kebebasan, dan keperibadian kami.

"Dengan secepat mungkin berhentilah memaksa kami meraikan kebebasan Malaya 1957! Di sini, kanak-kanak sekolah pun dapat melihat betapa ini tidak masuk akal sama-sekali!" kata Dr. Jeffrey membuat kesimpulan.

Loading...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon