Wednesday 9 October 2019

Sarapan Percuma Bermula Tahun 2020 Untuk Murid Sekolah Rendah.




Berdasarkan kajian hampir 46 peratus kalangan pelajar sekolah baik pelajar sekolah rendah mahupun sekolah menengah tidak mengambil sarapan pagi.

Ini satu berita yang kurang menyenangkan untuk sistem pendidikan di Malaysia.

Ramai yang mengambil remeh tentang perkara ini. Ada yang juga ibubapa yang kurang berkemampuan untuk menyediakan sarapan yang secukupnya untuk anak masing-masing.

Dengan kekurangan zat yang secukupnya tanpa mengambil sarapan pagi, membuatkan ada pelajar berasa letih dan kurang bertenaga untuk belajar di sepanjang hati.

Oleh sebab itu, kerajaan melalui Kementerian Pendidikan Malaysia mengumumkan satu program yang cukup baik dipanggil sebagai Program Sarapan Percuma 2020 (PSP).

Skim sarapan percuma 2020 ini, akan mula dilaksanakan seawal musim persekolahan Januari 2020.

6 Maklumat Penting Program Sarapan Percuma 2020

1. Akan melibatkan 2.7 juta pelajar sekolah rendah dan pelajar bantuan kerajaan di Malaysia.

2. Murid akan diberikan sarapan yang merangkumi khasiat dan kalori yang cukup bagi membolehkan pelajar memulakan sesi persekolahan dengan bertenaga.

3. Tidak kira anda datang dari keluarga golongan B40, anak orang kaya, anak orang Cina, Melayu, India, Dusun dan Iban, semuanya layak menerima sarapan ini.

4. Tetapi, anda akan diLARANG untuk mengambil sarapan percuma ini JIKALAU anda datang lewat ke sekolah.

5. Program yang cukup baik ini akan bermula setiap hari persekolahan bermula pada pukul 7 pagi hingga 8.30 pagi untuk sesi pagi, manakala untuk sesi petang makanan percuma ini akan bermula dari jam 12 tengahari hingga 4 petang.

6. Program ini tidak melibatkan pelajar sekolah menengah dan pelajar prasekolah.

Cadangan Penambaikan

Terdapat beberapa kebimbangan dengan program sarapan percuma ini, antaranya ialah:

1. Ibubapa berharap makanan berkualiti dan berkhasiat dihidangkan kepada anak-anak mereka walaupun program ini adalah makanan percuma.

2. KPM perlu selalu turun padang untuk tujuan pemantauan penyediaan makanan melibatkan kontraktor yang telah pun dipilih untuk penyediaan makanan.

Jangan sesekali menggunakan satu dua syarikat sahaja untuk menjadi pembekal kepada program ini.

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon