Thursday 18 May 2017

5 Tabiat Buruk Memandu Orang Malaysia Yang Bikin Kereta Cepat Rosak.



Setiap orang mempunyai kebiasaan tersendiri ketika memandu kereta, ada yang baik dan ada juga yang buruk. Kali ini kita akan membincangkan tabiat buruk ketika memandu yang sangat merugikan.


Berikut tabiat buruk yang sering dilakukan orang Malaysia ketika memandu dan boleh bikin kereta rosak serta mengakibatkan kemalangan:

1. Tahan clutch kereta semasa dalam kesesakan

Kesesakan adalah salah satu halangan di jalan yang paling dibenci para pengendali kereta. Apalagi kalau memandu kereta dengan sistem manual, pastinya tangan dan kaki jadi sengal. Kerana itu banyak orang terbiasa untuk sekadar menahan clutch ketika tersekat dalam jangka masa yang lama.

Kebiasaan tersebut amat buruk untuk kesihatan kereta kesayanganmu. Kerana kalau kamu masih mengekalkan gaya memandu seperti itu, dapat dipastikan bahawa clucth bakal cepat habis dan kamu akan menggantinya dengan kerap!

2. Gear neutral diturunan

Kamu suka meneutralkan gear ketika sedang melewati jalan menurun? Memanglah kereta jadi lebih ringan dan cepat, tetapi tahukah kamu yang perbuatan tersebut berbahaya? Meneutralkan gear ketika di derivatif adalah salah satu punca kemalangan yang cukup tinggi.

Lebih baik masukkan ke gear 3 atau 4 apabila sedang dalam keadaan jalan yeng menurun, kerana kalau gear neutral boleh menyebabkan kereta susah dikawal dan akan mengalami slip yang berbahaya.

3. Salah kasih lampu signal

Duh, kalau yang satu ini memang sering dilakukan oleh ibu-ibu zaman sekarang. Yup, salah kasih lampu signal! Kesalahan kecil yang boleh membawa maut ini boleh menyebabkan kemalangan lalu-lintas, bukan cuma kereta yang rosak tetapi juga ada korban jiwa dari kesalahan bodoh satu ini.

4. Sering menyalakan lampu apabila kereta mati

Kalau kamu masih suka lupa atau membiarkan lampu menyala apabila kereta dalam keadaan mati, segera tinggalkan tabiat buruk tersebut. Ini kerana, tabiat buruk yang satu ini menyebabkan cas bateri cepat habis.

5. Menghidupkan kereta terburu-buru

Memandangkan kebanyakan kereta keluaran tahun 2010 ke atas dilengkapi dengan sistem suntikan, maka sudah seharusnya kamu bersabar sedikit setiap kali ingin menghidupkan kereta anda. Tunggu sampai suntikan kereta sudah siap, baru mula untuk starter kereta.

Kerana kalau kereta distarter ketika sistem suntikan belum siap, maka suntikan kereta berpotensi cepat rosak dan ini menyebabkan poket anda bakal kosong kerana alat gantinya cukup mahal.

Itu 5 tabiat pemandu Malaysia yang selalu dipandang ringan. Sila kongsikan maklumat ini kepada rakan anda ye...

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon