Saturday 19 May 2018

WARISAN Tuntut Hutang RM1 Trilion Kerajaan Persekutuan Kepada Sabah.

Tags




SEMPORNA: Parti Warisan Sabah telah mencetuskan permintaan kejutan ke atas polemik sepanjang Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), mendakwa bahawa negeri itu berhutang kelebihan khas berjumlah RM1 trilion yang masih belum dipenuhi.

Timbalan Presiden Warisan Darell Leiking berkata RM1 trilion yang terhutang kepada Sabah dikira dari tahun Sabah menyertai Malaya dan Sarawak untuk membentuk Malaysia pada tahun 1963.

"Semua peruntukan yang berkaitan dengan Sabah di bawah MA63 mesti dipenuhi. Antaranya adalah hak istimewa 40%. Dikira dari tahun 1963 sehingga kini, ia mungkin berjumlah kira-kira RM1 trilion.

"Ini tidak termasuk peruntukan belanjawan tahunan oleh kerajaan persekutuan ke Sabah," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Leiking hak 40% dirujuk telah dinaikkan pada bulan Jun oleh aktivis MA63 Zainnal Ajamain, yang mengatakan hak Sabah termasuk pendapatan bersih 40% daripada cukai yang diperoleh dari negeri ini.

Zainnal berkata cukai seperti itu termasuk cukai korporat yang dikenakan ke atas syarikat minyak dan gas yang beroperasi di Sabah, cukai eksport ke atas petroleum mentah, cukai import ke atas produk petroleum, dan dividen daripada hasil Petronas yang diperolehi daripada operasi Sabah.

"Hak negara untuk mengutip 40% pendapatan bersih serta kutipan cukai eksport dan import dijamin di bawah Jadual 10 Perlembagaan Persekutuan tetapi kami tidak berubah mengenai ini," katanya.

Leiking berkata adalah penting bagi Sabah untuk dianggap sebagai rakan kongsi yang sama dalam pembentukan Malaysia dan bukan hanya salah satu daripada 13 negeri dalam persekutuan itu.

"Sabah sepatutnya bersamaan dengan Tanah Melayu. Kita harus dihormati dan tidak digunakan dengan cara apa pun untuk kepentingan politik atau kemudahan, "katanya kepada lebih dari 1,000 orang yang berkumpul di Jalan Bubul di bandar pantai timur itu pada hari Ahad.

Warisan, katanya, berharap lebih ramai penduduk di pantai timur Sabah akan menyedari MA63 seperti yang tinggal di pantai barat.

Leiking, yang juga Ahli Parlimen Penampang, ingat bahawa apabila idea Malaysia mula-mula dibangkitkan, orang-orang di pantai timur Borneo Utara itu mengalu-alukan cadangan itu lebih daripada rakan-rakan mereka di pantai barat.

Oleh itu, adalah wajar bahawa pantai timur Sabah harus menuntut apa yang disebabkan oleh Sabah di bawah MA63, "katanya.

"Ini adalah masa untuk pantai timur dan barat untuk menggabungkan pasukan dan bersatu sebagai satu dalam usaha kami untuk mendapatkan peruntukan MA63 untuk Sabah," katanya.

Ceramah itu dianjurkan oleh ketua Warisan Pemuda Azis Jamman dan biro maklumat parti. Acara itu termasuk taklimat oleh aktivis MA63, Michael Goviind.

Terdahulu, Leiking melawat tapak api baru-baru ini di Kampung Panji di mana tujuh buah rumah dimusnahkan, dan diedarkan bantuan kepada mangsa.

BACA INI JUGA:
Sumber

Artikel Terkait

Content Champion at Media Asia Berhad.


EmoticonEmoticon